SELGES: Tørvis Hotell ligger ute til 13 millioner kroner, og er ett av mange som søker ny eier.

Markedet flommer over av hoteller

De som har en Basil Fawlty i magen og ser for seg en fremtid som hotelleier, kan velge og vrake i eiendommer.

Publisert Sist oppdatert

Fra Kristiansand i sør til Honningsvåg i nord, Våler i øst og Haugesund i vest. I skjærgården, på fjellet, i byen eller i innlandet. Over hele landet ligger det hoteller for salg i mange størrelser og fasonger. Prisene går fra 1,6 millioner til 35 millioner kroner.

Listen på finn.no nå inneholder alt fra klassiske Tørvis hotell innerst i Sognefjorden, til Dagali hotell og et lite gjestgiveri i Haugesund. Men disse viser bare toppen av isfjellet, de aller fleste hotellene som selges i Norge holdes internt i bransjen skal vi tro konserndirektør Morten Christensen i Unike Hoteller.

LES OGSÅ: Kjøpte sitt niende hotell

– De eiendommene som legges ut på finn er kanskje de med minst potensial siden de ikke blir solgt andre steder. Du vil bli overrasket over hvor mange som selger hotellene sine, jeg får én henvendelse i uka om jeg er interessert i å ta over. De kommer fra hele landet og legges aldri ut på finn, påpeker han.

Christiansen kjenner bransjen ut og inn. Fra sitt hovedkontor i Sandfjord har han kjøpt ni hoteller og har gjort suksess av drømmen sin. Porteføljen består nå av blant andre Hankø Hotel & Spa, Seljord Hotel, Leikanger Fjordhotel og Kong Carl i Sandefjord. Men han presiserer at dette handler om beinhard jobbing og en knalltøff hverdag.

LES OGSÅ: Tror bransjen i stor grad kan reddes

– De som kjøper et lite hotell får aldri igjen det de legger inn og det er noe du må skjønne. Å drive små hoteller er mye mer en hobby enn business, for du sitter til slutt igjen med bare smuler. Hotelldrift er altoppslukende og krever at du er til stedet døgnet rundt 365 dager i året. Med unntak av sesonghotellene holder man jo alltid åpent, på en annen side har de en kortere sesong til inntjeningen, poengterer han.

Christensen sier det er ekstremt mye som skal til får å drive et hotell alene, på flere felter.

– Og nettopp derfor skal disse hotellene selges. Og handler om mye mer enn det kosmetiske, mange av disse stedene må oppgraderes for store summer. Kjøperen må inn med for eksempel sprinkleranlegg, ledelys og branndører, samtidig som du må forholde deg til mattilsyn, arbeidstilsyn og flere årlige kontroller. Alt må være på stell før du i det hele tatt får åpne dørene, så du må ha spisset og oppdatert kunnskap om alt dette. Det er like vanskelig å drifte et lite som et stort, men kjedene gjør det selvsagt mer effektivt enn en enkeltperson, sier han.

LES OGSÅ: Reduserer momsen for hoteller

På toppen av det hele snakker han om veldig små marginer.

– Noen romantiserer det å drive et hotell og en restaurant innerst i en fjord, men vi snakker her om et profesjonelt fag. Det er veldig få potensielle kjøpere til disse eiendommene, og noe av grunnen er for få rom. Kjedehotellene regner lønnsomhet først fra rom nummer 100, vi klarer det fra rom 50 siden vi driver på en helt annen måte. Hoteller med færre enn 30 rom er nesten umulig å drive, poengterer Christensen.

– Hva er grunnen til at de som eide dine hoteller til slutt solgte?

LES OGSÅ: Vil utvide Oslo City

– Mine hoteller har gjerne vært familieeide hoteller i generasjoner. Eieren er ofte et menneske som enten døde eller er blitt for gammel til å drive. Arvtakerne på sin side har sett slitet gjennom hele oppveksten og vil ikke ha det slik, dermed kommer det for salg. Familiene har ikke gjort noe annet og nærmest levd fra hånd til munn. Det siste jeg kjøpte var drevet i 100 år av fire generasjoner, forteller han.

Christensen klarte med hardt arbeid og stålvilje å doble omsetningen til positive resultater på de tre første hotellene han kjøpte – innen fem år. Så det går an.

– Det er et potensial der ute. Når jeg kjøper ser jeg aller først på antall gjester og miksen med restaurant som er viktig. Den er det dyreste å drive, men har like stor inntjening som rommene. Hvis ikke hotellet ligger midt i en by som har et restauranttilbud, må du ha restaurant som du også kan drive selskaper fra. En destinasjon som Wasilioff i Stavern for eksempel, må tilby full pakke. Men i hotellet vårt i Arendal derimot serverer vi bare frokost, sier direktøren.

LES OGSÅ: Petunia utvider

Den hittil siste eiendommen Christensen kjøpte, var Leikanger Fjordhotell. Og det blir nok flere etterhvert.

– Jeg har 15 hoteller på hånda nå, og dermed også planer. Men det må jeg komme tilbake til, slutter Morten Christensen.

Powered by Labrador CMS