Sadelmakerbryggen. Ill.: Grape/Sola/Vivid Vision
KMOBI: Det blir både kontorer, boliger og utadrettet virksomhet i dette sentrumsprosjektet.

Hav kommer med 50 leiligheter i Bjørvika

– Med dette forvandler vi en grå, folketom og asfaltert plass til et levende byområde, sier sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken leverer Hav Eiendom, i samarbeid med Grape Architects og Studio Oslo Landskapsarkitekter, sitt reviderte planforslag for Sadelmakerbryggen til PBE. Forslaget omfatter realisering av Groschparken som blir like stor som opprinnelig regulert i Bjørvikaplanen ifølge en pressemelding.

I tillegg nærmere 50 nye boliger og 300 arbeidsplasser.

Sadelmakerbryggen Sadelmakerbrygga Sadelmakerhølet Salmakerhølet. Foto: Glen Widing
Nå skjer det endelig noe med ødelandet mellom Oslo S og Havnelageret.

– Vi er godt fornøyde med dialogen med PBE gjennom denne prosessen. Begge parter har vist sterkt engasjement for å finne den beste løsningen for byens behov, sier administrerende direktør Kjell Kalland i Hav Eiendom.

Han mener utviklingen styrker sammenhengen mellom Bjørvika og Kvadraturen og skape en viktig forbindelse mellom byens eldste og nyeste områder.

Etter offentlig ettersyn er prosjektet justert basert på innspill fra PBE. Førsteetasjene får store vinduer og åpne fasader med rom for aktivitet, nærhet og trygghet, ifølge meldingen. 

Midt i smørøyet

Sadelmakerbryggen som er en av byens mest sentrale tomter, har i mange år vært et ødeland brukt til blant annet bussparkering rett utenfor Oslo Børs. Eiendommen ble regulert for boliger, næringsformål og park gjennom Bjørvikaplanen2004.

Det reviderte planforslaget legger opp til en bebyggelse på 9.800 kvadratmeter BRA, bolig og kontor, med utadrettet virksomhet i førsteetasjene, torg og park.

Hav Eiendom, Grape Architects, Studio Oslo Landskapsarkitekter og Byantropologene startet planleggingen av Sadelmakerbryggen tilbake i 2021, og opprinnelig var det snakk om et 10.500 kvadratmeter kontor og utadrettet virksomhet. 

Siden har det vært til dels stor uenighet mellom utviklerne og PBE, inntil de nå endelig har funnet en løsning.

Powered by Labrador CMS