Magasin

OPPGRADERING: Christian Ringnes slo kloa i Hotel Christiania Teater og har investert stort i oppgraderingene.

Full klaff for Hotel Christiania Teater etter rådyr oppussing

Christian Ringnes mener det ble lett å lage storytellingen for det nyoppussede Hotel Christiania Teater. Nå har han fylt opp hotellet med kunst, samtidig som hotellet har fått nominasjon til Michelin-nøkkel.

Publisert

– Dette bygget passer perfekt inn i vår portefølje. Det har en fantastisk beliggenhet og kvalitetsprodukter i både hotell og restaurant. Når vi nå også blåser nytt liv i den historiske scenen, vil huset fortsette sin historiske tradisjon med å være et sted for opplevelser.

Det sa Christian Ringnes i Eiendomsspar da selskapet kjøpte Hotel Christiania Teater i Stortingsgata 16 i Oslo våren 2022 av Petter Stordalen. Umiddelbart etter overtakelsen av eiendommen, startet Eiendomsspar planleggingen av en fornyelse av bygget, i tett samarbeid med Petter Stordalens hotellselskap Nordic Hotels & Resorts, som går inn under Strawberry-paraplyen.

Betalte skjorta

Nå er Eiendomsspar i mål, og det er en strålende fornøyd Christian Ringnes som viser Estate Magasin rundt i lokalene sammen med direktør for hotellene i Eiendomsspar, Laila Aarstrand, og adm. direktør Hero Azeez ved Hotel Christiania Teater.

– Er du fornøyd med hotellet og jobben som er blitt gjort her?

– La meg si det slik, det gikk som pleier å gå. Vi skulle bruke 30 millioner kroner og har brukt akkurat det dobbelte. I tillegg kommer pengene vi brukte på kunsten. Og da skulle man jo tro at jeg ville sitte her litt betuttet, men tvert imot så synes jeg jo at dette er blitt helt fantastisk. Det har vært et veldig morsomt prosjekt å gjennomføre og støtten fra Strawberry har vært fantastisk, sier Ringnes.

Han forteller at Hero Azeez hadde forberedt en lang liste over utbedringer basert på tilbakemeldinger fra gjester og egen observasjon, men hotelldirektøren var fast bestemt på at Christian ikke fikk se denne listen før han hadde kjøpt eiendommen.

– Jeg hadde ligget over mange netter her før jeg bestemte meg for å kjøpe bygget, så jeg visste jo at det var mye som måtte gjøres, sier Ringnes.

– Det begynte å svi i ryggen min da jeg fikk se listen fra Hero, sier Aarstrand.

– Men det er helt nødvendig med en sånn liste når man først skal begynne på et slikt prosjekt. Man har fått kartlagt absolutt alle detaljer og alle feil, sier Ringnes.

– Vi gikk rundt i alle rommene og gjennom hele hotellet. Jeg har hatt alt inne på en app, så vi visste akkurat hva som skulle gjøres. Og etter hvert snakker jeg med Christian om at det holder ikke bare å gjøre det her, vi må også gjøre det som er under overflaten. Det som ikke er synlig renovering, koster så veldig mye mer enn det som synes, sier Aarstrand.

Enorm innsats

Christian Ringnes skryter hemningsløst av Laila Aarstrand og Hero Azeez og jobben de har lagt ned i hotellet.

FORNØYD: Christian Ringnes, direktør for hotellene i Eiendomsspar Laila Aarstrand, og adm. direktør Hero Azeez ved Hotel Christiania Teater er fornøyd med resultatene etter oppussingen av hotellet.

– Laila har stått på fra morgen til kveld og jobbet med uttrykket og konseptutvikling, i tillegg alle tekniske utfordringer som trengte sårt en renovering og utskiftning. Og så har vi Hero som har vært allrounder i hele prosjektet. I dag, tre måneder etter at renoveringen er ferdig, kan Hero vise til de tre beste resultatmånedene i historien til hotellet, så ja, det er verdt alle pengene. Jeg er superfornøyd med produktet, som jeg ser treffer markedet godt, sier Ringnes.

Han arrangerte sin årlige «Kvinner i vinden»-fest på Hotel Christiania Teater.

– Her var det 180 damer som gikk rundt i korridorer og innom noen rom. Jeg har fått ekstremt mange positive tilbakemeldinger fra den gjengen der, sier Ringnes.

Han mener de har truffet blink med konseptet og slår fast at gjestene trives.

– Og når gjestene trives, så økes betalingsviljen. Men det handler først og fremst om å få besøkende. Det er veldig mye verdt i hotellbransjen at man får trofaste gjester, og det handler ikke bare om den jobben som er gjort på det fysiske i hotellet. Det handler også veldig mye om hvordan man blir tatt imot og at man får en god opplevelse, og jeg er trygg på at Hero og hennes team gjør det som skal til for at servicen samsvarer med hotellets verdier, sier Ringnes.

Forlysteleskvartal

Hotel Christiania Teater ble oppført i Stortingsgata 16 i 1918. Området var en del av forlystelseskvartalet i Oslo sentrum, med tivoli, konsertsal, revyteater og kinoer. Det var arkitekt Henrik Fearnley Coll, som sammen med den danske arkitekten Hack Kampmann, tegnet bygget. Først huset Stortingsgata 16 en operascene, men ifølge Riksantikvarens informasjon om bygget, ble operaen nedlagt allerede i 1921 og scenen skiftet navn til Casino. Det ble spilt operetter og revyer på Casino og etter hvert tok Oslo Kinomatografer over lokalene.

SCENE: Christiania Teater har en lang historie som kultur- og teaterscene.

Under andre verdenskrig tok okkupantene i bruk bygget da de etablerte Deutsche Teater i 1941. Ifølge Riksantikvaren har teateret nasjonal verdi fordi det dokumenterer viktige perioder i hovedstadens kulturog underholdningsliv, «og samtidig belyser okkupasjonsmaktens propagandapolitikk og behov for forlystelse under andre verdenskrig», skriver Riksantikvaren om bygget og legger til at Stortingsgata 16 er ett av de få bevarte anlegg som kan knyttes til tyskernes propanandaprogram.

De antikvariske myndighetenes fredning av teateret har bidratt til store utfordringer for rehabiliteringen av hotellet og scenen, men Ringnes er opptatt av at det er noe som har tjent prosjektet godt.

– Man kan jo tenke seg hvordan arbeidet med byantikvaren har vært. De har jo vært helt engasjert i prosjektet. Janne Wilberg, som jobbet med det, kom hele tiden med ideer om vi skulle gjøre det ene eller det andre, og det ble jo fantastisk fint, sier Ringnes.

Han trekker paralleller til rehabiliteringen av Ekebergrestauranten, hvor Byantikvaren la flere premisser for oppussingen.

– Når du går tilbake til det genuine og rendyrker det, så blir ting veldig populært, folk merker seg kvalitet. Publikum er mye smartere enn folk flest tror, sier Ringnes.

Hero Azeez legger til at hotellet nesten utelukkende var et businesshotell før rehabiliteringen.

– Vi tok veldig mange valg for å gjøre hotellet enda mer vennlig for både business- og fritidsreisende. Vi fikk blant annet flere rom som har en tilknytningsdør, og så har vi fått 60 flere sengeplasser med så å si like stor kapasitet som vi hadde før. Vi har også økt med 10 nye konseptuelle hotellrom. Hvert rom har fått et navn som tilhører ulike roller både på scenen og de som jobber bak kulissene i et teater. Vi har også jobbet mye med merkevarebyggingen av huset. Det skal være en spennende destinasjon å komme til et hus der de store følelsene kommer i livet, sier hotelldirektøren.

Gratis storytelling

I 2020 hentet Christian Ringnes Laila Aarstrand fra Støtvig Hotell, hvor hun var hotelldirektør i mange år. Nå leder hun hotellsatsingen i Eiendomsspar. Hvordan har det vært å jobbe med et sånt prosjekt?

– Det har vært veldig morsomt. Nå er jo dette noe som er i tiden for stadig flere nye hoteller. Hotellet man går for skal være noe som en gjest identifiserer seg med og ikke bare et hotellrom som kunne vært hvor som helst. De som vinner i dag, er de som kan skille seg ut, fordi hotell skal være en opplevelse i seg selv. Og derfor lever man bedre med den type hoteller. Vi kan ta ut bedre priser, men da må man ta investeringene, sier Aarstrand.

– Vi betalte Petter Stordalen såpass mye penger for dette hotellet, at vi fant ut at den eneste måten å få til lønnsomhet, var ved å pusse det opp såpass kraftfullt at vi kunne gi hotellet en viktig posisjonering i markedet. Vi måtte få oppmerksomhet fra de gjestene som nettopp verdsetter det at det er et spesielt hotell med en spesiell historie. For det er jo det det alltid dreier seg om: Storytellingen er det første man begynner hvis man skal skape noe. Men vi har jo historien, dette har vært en viktig plass i Oslos kulturhistorie. Så vi har det viktigste av alt, vi har fått historien med på kjøpet og det handler om ha en rød tråd gjennom byggets historie og hva vi tilbyr gjestene og publikum, sier Ringnes.

Michelin-nøkkel

Høsten 2023 ble det kjent at den verdenskjente restaurantguiden Michelin nå utvider konseptet til også å vurdere hoteller. Mens de beste restaurantene i verden kan smykke seg med stjerner, får de beste hotellene Michelin-nøkler.

– Michelin-guiden har noen kriterier man må klare å oppfylle for å i det hele tatt blir nevnt der. Det ene er at hotellet skal være en destinasjon i seg selv.

THE ARTIST: Hotelldirektør Hero Azeez på rommet som har fått navnet «The Artist»

Hotellet skal bidra til den lokale opplevelsen. Og så skal arkitektur og interiørdesign være spesielt og tiltrekke seg publikum. Kvalitet og jevnhet i service, komfort og vedlikehold er også viktige punkter, og så skal det være særpreg som reflekterer hotellets personlighet og dets unike karakter. Og ikke minst, skal det være samsvar mellom kvaliteten og den prisen man betaler for opplevelsen, sier Azeez.

Noen av rommene på Hotel Christiania Teater.
Noen av rommene på Hotel Christiania Teater.
Noen av rommene på Hotel Christiania Teater.
Noen av rommene på Hotel Christiania Teater.

Hun er strålende fornøyd med at det nyrenoverte hotellet allerede er nevnt i Michelin-guiden.

– Det er utrolig gøy. Hotel Christiania Teater har i alle år vært litt anonym, så det å få en fantastisk gårdeier som virkelig har investert blod, svette, tårer og ikke minst penger i tillegg til at Nordic Hotel Resorts har jobbet tett med merkevarebyggingen, har vært avgjørende. Og så kommer det liv på scenen i tillegg. Disse tre kombinasjonene passet oss bra, sier Azeez. Denne høsten skal det bli en rekke forestillingen på scenen. Blant annet Et glass til, Abba-showet Waterloo, Jul i Blåfjell og Dancing Stars.

– Det er viktig at det skjer noe her hele tiden, Oslo trenger flere slike destinasjoner som kan by på gøyale opplevelser til både lokale og besøkende utenfra, fortsetter Azeez.

Kunst

Kari Lena Flåtens skulptur Angel.

Christian Ringnes har alltid hatt en dyp lidenskap for kunst, noe som har resultert i utsmykningen av flere av hans bygg, inkludert Ekebergparken. I forbindelse med renoveringen av hotellet, håndplukket Christian, Laila og Hero over 1.700 kilo med kunstverk, både fra norske og internasjonale kunstnere. Gjestene blir møtt av en imponerende samling skulpturer, malerier og fotografier, spesielt når de beveger seg gjennom trappene og korridorene, som mange beskriver som en attraksjon i seg selv. Blant de kunstnerne som har bidratt til hotellets utsmykning, finner vi flere norske talenter. Kari Lena Flåten har laget mange av skulpturene, mens kunstverk av Kaja Norum og Vebjørn Sand også pryder lokalene.

– Uansett hvor du befinner deg på hotellet, enten det er i lobbyen, korridorene eller på rommene, blir du omfavnet av kunst og kultur. På en av hotellets spesielle vegger er et portrett av den verdenskjente sopranen Kirsten Flagstad, malt av Stine Aamodt, hun brukte hele tre måneder på dette prosjektet og resultatet er vakkert. Flagstad har en spesiell tilknytning til hotellet da hun har stått på scenen her, og hennes ånd lever videre gjennom kunsten, sier Christian Ringnes.

– Når man renoverer et så ærverdig hotell, bør man ta valg som ikke bare sikrer gjestenes komfort, men også vekker sjelen og bringer frem de store følelsene, her har alle nøkkelpersoner inkludert Laila og Hero gjort en utmerket jobb, avslutter Ringnes.

Stina Veltens kunstverk The Future.
Powered by Labrador CMS