Vil strupe Forus-trafikken
Politikerne vil ha en kraftig nedgang i biltrafikken til Forus, som er dårlig nytt for eiendomsutviklerne i området.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
NE nyheter skrev fredag at et Pareto-syndikat har kjøpt et stort parkeringshus på Forus, som ferdig utviklet vil ha kapasitet til hele 2800 biler. Men trafikkproblemene til og fra Forus er til dels store, med dårlig kollektivdekning. Politikerne vil nå redusere bilkjøringen.
Stavanger Aftenblad skriver at torsdag behandles det nye parkeringsregimet for Forus og Lura i kommunalstyret for byutvikling (KBU). Planene er utarbeidet av Sandnes, Sola og Stavanger kommuner og Forus Næringspark AS.
Høyst nødvendigIfølge Aftenbladet er planen er at det ikke tillates mer parkeringsplasser enn det som er høyst nødvendig. Ifølge en utredning har Forus og Lura en bilandel på 73 prosent, mens målet er 45-55 prosent. Det innebærer langt færre bilturer.
Hvis 45 prosent velger bilen til Forus og Lura, betyr det 18 800 færre bilturer i døgnet. Dersom 55 prosent velger bilen, blir det 12 100 bilturer færre i døgnet. Følgelig må det kuttes 3-4 millioner bilturer i året dersom målet skal oppnås.
Lokalpolitikerne blir bedt om å vedta maksimalt 1,2 parkeringsplasser per 100 brukte kvadratmeter for næring, kontor og handel. Nyere planer har 2 parkeringsplasser per 100 kvadratmeter BRA, mens eldre planer for området i dag tillater inntil 3,5 parkeringsplasser per 100 kvadratmeter.
Taper i konkurransenNæringslivet mener risikoen vil øke for at Forus taper konkurransen mot andre næringsområder i og utenfor Norge. NCC Property Development AS kaller ifølge Stavanger Aftenblad forslaget for «dramatisk» og skriver i sitt svar at det er uforenlig med vekst og utvikling på Forus, så lenge kollektivtilbudet og alternative transportmuligheter ikke er tilstrekkelig utbygget.”
Rådmannen i Stavanger mener derimot at grepene er nødvendige og skriver i sin innstilling at “Regionen vil få økende utfordringer med å avvikle fremtidig transport dersom vi fortsetter som i dag.»
Det er ifølge innstillingen viktig at det i utviklingen av Forus og Lura ikke settes av mer areal til parkering enn det som er nødvendig. Målet er redusert bilbruk og økt andel av gange, sykkel og kollektivtransport.
Heller offentlige anleggDen gode nyheten for Pareto er at en frikjøpsordning og felles offentlige parkeringsanlegg vil bidra til en bedre kapasitetsutnyttelse av parkeringsplasser i området.
Offentlig tilgjengelige parkeringsanlegg fremfor parkering på egen tomt er ifølge forslaget mer fleksibelt fremfor at bedriftene har forskjellige behov for parkering.