Vil selge hotellportefølje
Norlandia Eiendom vil selge noen mindre hoteller av strategiske årsaker.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Hotellene ligger på typiske ferie/fritidsområder rundt omkring i Norge, vesentlig på Vestlandet og i Nord-Norge. Hotellene som er til salgs, er Lyngengården i Mosjøen, Best Western Måløy Hotel (bildet), Best Western Narvik Hotell og Melbu Hotell. Det er JCB Group som har fått ansvaret for salget.
I tillegg har Norlandia et par eiendommer som de vil vurdere å selge, eventuelt finne partnere som vil komme inn på et tidlig stadium for videre utvikling. Det omfatter et lite hotell midt i Trysil Sentrum, samt Oppdal Alpintun, som har 65 leiligheter i bunnen av slalombakken. Denne eiendommen er nå i prosess for omregulering for seksjonering.
Partnere – Begge disse eiendommene har betydelig utviklingspotensial og sentral beliggenhet på sine respektive destinasjoner. Det kan også være aktuelt å ta inn partnere for utvikling av disse eiendommene, sier adm. direktør Hilde Hammervold i Norlandia Eiendom til NE nyheter.
Hun sier at Trysil Hotell på lengre sikt kan rustes opp. Her er det eksempelvis mulig å lage mindre leiligheter, eventuelt kombinert med restaurant, mikrobryggeri eller annen lokal næringsvirksomhet i førsteetasje.
– Hvorfor vil dere selge?– Beslutningen om salg av enkelte av disse eiendommene er tatt ut fra strategiske hensyn. Det er ikke lenger av strategisk betydning for oss å eie hotell på alle disse destinasjoner. Vi har gradvis solgt ut noen hoteller de siste årene, og vi ser at lokalt eierskap med mulighet for «hands on»-fokus på utvikling og drift er nøkkelen til suksess på flere destinasjoner. Noen av hotellene er også egnet for mulig utvikling til andre formål, som leiligheter, eventuelt kombinert med næring, svarer Hammervold.
Over 20 eiendommerNorlandia Eiendom er dessuten engasjert i to større utviklingsprosjekter av fritidseiendom på Sjusjøen og Geilo. Disse prosjektene er nå ifølge Hammervold i faser som krever mer ressurser og fokus. Selskapet er et rent eiendomsselskap, som for tiden eier et tyvetall eiendommer, spredd på nesten like mange destinasjoner. Dette er vesentlig hotelleiendommer.
– Disse hotellene er alle utleid. Noen er utleid til NHG (Norlandia Hotel Group, red.anm.), som er et datterselskap av Hospitality Invest og deleid av Adolfsen Group. Andre hoteller er utleid til eksterne leietakere, forteller Hammervold.
I 2013 solgte Norlandia Dovrefjell Hotell til lokale drivere som ønsket å investere, og de har i år også solgt Hemne Hotel og Jarlen, begge til et lokalt entreprenørselskap .
Ikke Oslo-nivå– Prisene og størrelsen på eiendommene reflekterer at hotellene ikke ligger i Oslo eller storbyer. Det gjør at også privatpersoner og mindre selskap kan ha mulighet for alene, eller i samarbeid med andre kjøpe «stedets storstue», eventuelt utvikle hotellet ved å bygge sten på sten, sier Hammervold.
Brødrene Roger og Kristian Adolfsen innførte Norlandia som hotellkjede i 1995, og året etter ble hotellkjeden et konsern. På det meste hadde kjeden over 60 hoteller i form av egne hoteller, innleide hoteller og franchise. Kjeden ble avviklet i 2008.