ØKT OMSETNING: Omsetningen i Olav Thons kjøpesentre var høyere i fjor enn i 2015.
ØKT OMSETNING: Omsetningen i Olav Thons kjøpesentre var høyere i fjor enn i 2015.

Sentervekst på to milliarder

Omsetningstallene for 2016 viser at det var et bra år for norske og svenske kjøpesentre i Olav Thon Gruppen.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningstallene for 2016 viser at det var et bra år for norske og svenske kjøpesentre i Olav Thon Gruppen.

Ved årsskiftet hadde Olav Thon Gruppen 100 kjøpesentre i Norge, og av disse er 71 hel- eller deleide. De resterende 29 sentrene forvaltes av gruppen. I 2016 drev konsernet 7 av de 10 største kjøpesentrene i Norge, og 9 av de 15 største.

Les også: Økt julehandel i 2016 sammenlignet med 2015

Økning på 3,0%Totalomsetningen i Norge oppnådde en økning på ca. 3,0 %, tilsvarende 1.960 millioner kroner fra 2015 og endte på totalt 66.284 millioner kroner. Korrigert for utvidelser og sentre under ombygging, anslås økningen på sammenlignbare arealer å være ca. 2,7 %.

– Kjøpesenteromsetningen hadde en litt treg start i 2016, men har i årets tre siste kvartal utviklet seg jevnt over positivt, sier konserndirektør for eiendom i Olav Thon Gruppen, Tron Harald Bjerke.

Les også: Thon vil ha flere butikker på svenskegrensen

Julehandelen økte i 2016Handelen i desember, julehandelen, økte med 1,9 %. Tallene var svake for første del av desember, etter en svært god avslutning på november som i stor grad skyldes Black Friday-handelen. Økningen i november var 8,4 %. Dette gir en gjennomsnittlig økning for november og desember på 4,4 %.

– Norsk økonomi har også i 2016 svekket seg videre som følge av fortsatt lav oljepris. Arbeidsledigheten er fortsatt nokså høy og folk flest er mer usikker på sin egen fremtidige økonomi da også teknologiendringer har medført en nedgang i antall arbeidsplasser i mange bransjer over hele Norge, sier Bjerke før han legger til:

– Til tross for dette, så har ikke norsk detaljhandel vært særlig påvirket. I tidligere år med svak norsk økonomi og usikkerhet, har vi heller ikke sett svekkelser i detaljhandelen. Vi ser derfor for oss en forsiktig positiv utvikling i norsk detaljhandel i 2017, sier konserndirektøren.

Les også: Gråvær gir gulltider for kjøpesentrene