Sektor tok
Sektor Gruppen driver landets to mest serviceinnstilte kjøpesentre.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det viser en fersk undersøkelse fra Respons Analyse, ifølge Kjedemagasinet. I en undersøkelse fra våren 2011 får Stopp Senter i Sarpsborg en snittscore på 4,21. På de neste plassene følger Holmen Senter i Asker (bildet – 4,12) og Maxi Storsenter (4,11) på Hamar.
Sektor Gruppen, som nå er eid av oppkjøpsfondet NIAM, tok over forvaltningen av Holmen Senter i andre halvår 2010, et senter som er eid av Storebrand. Maxi Storsenter er drevet av Steen & Strøm. Ingen av de aller største kjøpesentrene når til topps på listen. Skalaen går for øvrig til 5.
Stopp Senter ligger på Tunejordet i Sarpsborg, nært inntil E6. Senteret ble åpnet i 1993 og betydelig oppgradert i 2003/04, da XXL Sport ble etablert. En ny Meny dagligvareforretning åpnet i mai 2007og Boots apotek ble etablert høsten 2007. I 2010 åpnet MATCH sitt nye konsept, House of Fashion, ifølge hjemmesidene til senteret med stor suksess.
Stopp senter skriver på hjemmesidene at de gjennom konstant arbeid med serviceopplevelser og god tilgjengelighet skal legge til rette for en hyggelig og stressfri handel på Tunejordet. Senteret omsatte i 2010 for 338 millioner kroner, er på 14 150 kvadratmeter og har årlig 1,3 millioner besøkende.
Respons Analyse konkluderer videre med at servicenivået aldri har vært bedre hos norske kjøpesentre og kjeder. Selskapet skriver i en pressemelding at høsten 2010 stagnerte landssnittet noe, med en score på 3,78. Målinger for våren 2011 viser imidlertid en score på 3,88.
– Det er det beste vi har målt noen gang, uttaler salgssjef Lisbeth Mundheim Hofstad hos Respons Analyse til Kjedemagasinet.
Årets undersøkelse baserer seg på besøk (såkalt mystery shopping) i 3185 butikker, fordelt på ulike kjeder og 65 kjøpesentre. Blant kjedene er det Parfymelle (Validus-konsernet) som kommer best ut, med en snittscore på 4,21, etterfulgt av The Body Shop, Netcom Shops, Brilleland og Vinmonopolet.
– Det er svært mange dyktige butikkansatte som har forstått viktigheten av service, og at service er en ferskvare, påpeker Lisbeth Mundheim Hofstad overfor Kjedemagasinet. Det er en kamp om kundens lommebok, der det eneste man ikke kan kopiere er nettopp menneskene som jobber i butikken. Prisen er ikke alltid viktigst når man skal konkurrere om kundene.
– Økt konkurranse, større bevissthet blant butikkansatte og større kundefokus også gjennom sosiale medier, er fremdeles viktige faktorer. Samtidig er det sånn at pris ikke alltid er det viktigste – også service og imøtekommenhet blir høyt verdsatt hos kundene, sier Lisbeth Mundheim Hofstad til Kjedemagasinet.
Respons er Norges største leverandør av mystery shopping innenfor kjøpesentre. Mystery shopperne opptrer som vanlige kunder, og foretar 16 testkjøp/observasjoner i hver butikk der de gir karakterer på en skala fra 1-5. 1 er en svært dårlig serviceopplevelse, og 5 en svært god serviceopplevelse. Mysteryshopperne justerer forventningene med hensyn til type butikk/konsept.
Foto: Storebrand Eiendom