Lokker gøteborgere til fabrikken
Aspelin Ramm Gruppen tror på Medel-Svenssons kjøpekraft. I Sødra Høgsbo, ti minutter fra det mest sentrale Gøteborg, har eiendomsselskapet utviklet en gammel fabrikksbygning til kjøpesenteret 421. Gildet har krevd 360 millioner norske kroner.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
421 slo dørene opp i forrige uke og kunne by nysgjerrige gøteborgere på et titalls store butikker i ulike bransjer.– Vi fikk tak i fabrikkbygningen for noen år siden og har utviklet den på typisk Aspelin Ramm-måte. Bygningen har en unik beliggenhet, mener markedsdirektør Sverre Landmark.
ElektrogigantTo faktorer bidrar særlig til å beliggenheten lekker. Den ene er det store antall, les svensker, som bor rundt senteret.– I tillegg er dette et lurvete område preget av fæle kasselignende butikkbygg, à la Alnabru. Her ville vi gjøre noe annerledes.Aspelin Ramm har totalt bevilget seg et areal på 30.000 kvadratmeter å gjøre ting annerledes på. I løpet av 2007 skal også 1600 parkeringsplasser være på plass.Disse trengs trolig om det skulle bli tjukkende fullt i den svære Ica Maxi-butikken. Stormarkedet har 7500 kvadratmeter salgsflate, noe som gjør den til en av de største i Gøteborg. 60 prosent av arealet dekker dagligvarehandel, resten er faghandel. Aspelin Ramm tror dette skal gi butikken en omsetning på 400 millioner svenske kroner i 2007.Sverre Landmark er såre fornøyd med å ha fått inn tyske MediaMarkt.– Dette er Europas største elektrokjede. For en måned siden åpnet de sin første svenske butikk i Stockholm. Butikken hos oss er den andre. Sortimentet er sinnsykt.En omsetning på 15 milliarder euro, eller 125 milliarder kroner, forteller at den tyske kjeden ikke er noen smågutt. Som naboer har elektrokjempen blant annet tekstilkjedene Hennes & Mauritz, Lindex, Cubus, Dressman, interiørkjeden Hemtextil, Intersport og en leketøysbutikk.
Optimistiske budsjetterAspelin Ramm har spyttet i 400 millioner svenske kroner for å konvertere fabrikksbygningen til et moderne kjøpesenter. Da er tomtekostnadene holdt utenfor. I 2007, første fulle driftsår, har adm. direktør Lennart Karlsson i Aspelin Ramm Fastigheter budsjettert med en 421-omsetning på 800 millioner. Det er betydelig for et uetablert senter og krever mange kjøpeglade gøteborgere. Disse mangler ikke handelsareal andre steder i byen.– I 2009 når vi det fulle potensialet på 1,2-1,4 milliarder, mener likevel eiendomsdirektøren. Skal målet nås, kan ikke tilgjengeligheten være et hinder. Aspelin Ramm Fastigheter har gjort sitt til at så ikke skal skje og finansiert og bygget veien frem til senteret. Foretaket har også fått på plass to nye bussholdeplasser for å gjøre det lettere å reise kollektivt. – Blir det flere svenske kjøpesentre for Aspelin Ramm?– Selv om vi ikke er aktivt i gang med noe nytt prosjekt, kan det ikke utelukkes, fremholder Sverre Landmark.I tillegg til 421 har Aspelin Ramm utviklet et bydelssenter på Amhult, også dette i Gøteborg. Senteret ble solgt i april for 85 millioner svenske kroner.