Krevende superleietakere

”Alle” gårdeiere vil ha leietakere som Posten og Elkjøp inn i sine lokaler og kjøpesentra. Men de mest attraktive leietakerne er også de mest krevende.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det var på konferansen Den årlige handels- og eiendomsdagen at Posten Eiendom og Elkjøp Nordic fortalte om hva de er på jakt etter når de skal inn i nye lokaler. Ifølge adm. direktør Kjell Lisland i Posten Eiendom vil butikkene som får postbutikker inn som nabo kunne oppleve en omsetningsvekst i senteret på 15 prosent.

– Vi tilbyr basisprodukter hvor folk kommer til oss. Vi genererer dermed kundestrøm og er en attraktiv leietaker, sier Lisland.

Det vil han utnytte.

– Vi må øke lønnsomheten i postkontorkjeden. Kostnadene ved å ha lokaler må ned og vi trenger mer effektive lokaler. Det vi trenger er gårdeiere som er fleksible til å tilpasse størrelse og endre konsept. Vi vil også ha kortere leieforhold. Postkontorene har fallende omsetning, og behovet kan være helt annerledes om tre til fem år, sa Lisland.

Han vil heller ikke binde opp for mye kapital i lokalene.

– All ombygging bør gjøres hos utleier, sier Lisland.

Posten kan imidlertid ta denne regningen fordelt over leiekontrakten i form av høyere leie. Men etter at investeringen er nedbetalt, må leien tilbake til ”normalt nivå”. På spørsmål om hvor Posten vil lokalisere sine postkontor svarer han at B-lokalisering er greit.

– Vi kan opprettholde A-lokaler hvis vi får gode leiebetingelser. Vi ønsker primært ikke være i kjøpesentre på grunn av praktiske forhold som avstand til parkering og at felleskostnadene ofte er høye, sier Posten Eiendom-sjefen.

Elkjøp Nordic er også krevende når de er på jakt etter lokaler.

– Vi vil ha gode områder med handelsstruktur, trafikk, synlighet og en attraktiv demografi. Det bør være en god leietakermix i sentrene vi er, det vil si sterke merkevareforretninger i alle segmentene, en stor dagligvareforretning, Hennes & Mauritz, Dressmann og kanskje et postkontor. Bygningen må være funksjonell, med god takhøyde, enkelt og rimelig å vedlikeholde og lokalene bør være på gateplan. Vi legger mye penger i markedsføringen selv, så vi vil ikke være med i noen felles markedsføring av senteret, sier eiendomsdirektør Christer Wahlman i Elkjøp Nordic.

Powered by Labrador CMS