Klart for Thon-utbygging

Alt ligger nå til rette for en stor Thon-utbygging ved Lysaker stasjon.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Olav Thon har i mange år ønsket å bygge et hotell rett ved siden av stasjonen. NE nyheter skrev i januar 2010 at Thon ønsket å bygge hotell og/eller kontorer på en hittil båndlagt eiendom. Området rett på nordsiden av stasjonen og brukes i dag til parkeringsplass og taxiholdeplass.

Planene må sees i lysa av den etterlengtede metroen til Fornebu og regulering av denne banen. Budstikka.no skriver at Akershus fylkeskommune nå har lagt frem reguleringsplanen for Fornebubanen gjennom Bærum. Planene tilsier tre kilometer med skinner, fire minutter og 23 sekunders reisetid. Prislappen blir 4,47 milliarder kroner.

Stort kontorbyggForslaget skal behandles i fylkestingets hovedutvalg for samferdsel onsdag i neste uke. Uvissheten rundt plasseringen av den nye T-banestasjonen har gjort det umulig å bygge ut området. Men nå legger planene til rette for et nytt konferansehotell med 200 rom og et nytt kontorbygg med plass til til hele 750 mennesker.

– Den manglende avklaringen om Fornebubanen har ødelagt for hele Lysaker sentrum. Uvissheten rundt plasseringen av den nye T-banestasjonen har gjort det umulig å bygge ut området, sier lederen for Lysaker Næringsvel, Sturla Strandly, til Budstikka.no. Han sier planforslagene legger opp til at Lysaker-området skal utvikles til en by, på linje med Sandvika.

Lysaker T-banestasjon skal plasseres i parkeringskjelleren til det planlagte Thon-hotellet. Stasjonen vil ifølge nettstedet få en 120 meter lang og 12 meter bred plattform. Avgangene mellom Lysaker stasjon og Fornebu senter hvert 7,5 minutt. Stoppestedene blir Lysaker stasjon, Arena stasjon, Flytårnet stasjon og Fornebu senter. Flytårnet stasjon ved Telenorsenteret ventes å få nærmere 2000 reisende i timen i rushtiden.

Superbuss, ikke bybaneAftenposten har fått tak i forslaget til nasjonal handlingsplan for kollektivtrafikk. Avisen skriver at det går mot en superbussløsning i Stavanger i stedet for bybane. Det betyr en egen trasé langs hovedveien. Lange busser skal gå i skytteltrafikk mellom sentrum og Forus. Det blir også superbussløsning i Trondheim, i Bergen bybane til Åsane, hvis regjeringen får det som den vil.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke ut med summene Fornebubanen vil få av staten. Tidligere har det vært snakk om et statlig bidrag på 50 prosent, men en fullfinansiering er fortsatt ikke på plass. Grunneierne nekter å ta en ekstraregning.

– Det gjenstår å se, ut fra hvilke løsninger som velges. Vi forplikter oss til å betale halvparten av investeringskostnadene, men vil ha et ord med i laget for disse løsningene. Målsettingen er at pengene skal komme når de trengs, sier Solvik Olsen til Aftenposten. Han tør ikke si når banen er på plass.

Ruter har til bladet NæringsEiendom uttalt at en metro til Fornebu tidligst kan stå klar høsten 2021, og det forutsetter at Oslo får Vinter-OL. Oslo skal behandle reguleringsplanen i løpet av første halvår 2015.

Powered by Labrador CMS