Kampen om spilleautomatmarkedet – siste runde?
I 2002 omsatte de ca. 18 000 spilleautomatene i Norge for ca 15 milliarder kroner.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Blant de som nøt godt av disse pengene var foruten de veldedige organisasjonen og entreprenørene, også utleiere av utplasseringslokaler; sistnevnte kunne motta inntil 20 % av nettoomsetningen. Med så mange penger i omløp og så mange berørte aktører, er det ikke rart at den pågående kampen om spilleautomatmarkedet følges med argusøyne. I denne artikkelen ser vi på det som kan bli kampens siste runde, nemlig EFTA-domstolens behandling av saken, og hvilken betydning utfallet kan få for lokalinnehaverne.
Enerett til Norsk Tipping?Den 17. juni 2003 vedtok Stortinget en lov som fra og med 1. januar 2006 ville gi Norsk Tipping enerett til drift av spilleautomater i Norge. Med et pennestrøk var dermed de private entreprenørene og deres investeringer fjernet fra markedet. Entreprenørene valgte imidlertid å utfordre Stortingets lovvedtak gjennom en EØS-rettslig klage både til Oslo tingrett og til EFTAs Overvåkningsorgan (”ESA”). Disse to klageprosessene levde lenge sine egne liv uten å påvirke hverandre nevneverdig og forsøk på å forene dem strandet på motvilje fra statens side. Men da også Høyesterett valgte å ekskludere EFTA-domstolen, svarte et åpenbart irritert ESA med selv å bringe saken inn for EFTA-domstolen. ESAs saksanlegg skapte en helt ny situasjon og åpnet muligheten for at EFTA-domstolen og Høyesterett kunne komme til mostridende resultater. Denne potensielt svært ubehagelige situasjonen ble imidlertid avverget gjennom Høyesteretts beslutning om å utsette sin behandling av saken og dermed reelt sett overlate lovvedtakets skjebne til EFTA-domstolen. Dom kan ikke forventes før første halvdel av 2007. Kultur – og kirkedepartementet har på grunnlag av utviklingen i saken kommet til at det er nødvendig å videreføre driften av dagens spilleautomater til EFTA-domstolens dom foreligger. De nødvendige forskriftsendringene vil bli vedtatt før 1. april 2006. Forlengelse av nåværende tillatelser vil bli gitt av Lotteri- og stiftelsestilsynet uten søknad med foreløpig virkning fram til 31. 12. 2006.
Mot en strengere regulering av spilleautomatmarkedetPartene i tvisten om enerettsmodellen står steilt mot hverandre og det er vanskelig å forutsi utfallet av saken. Uansett utfall i spørsmålet om enerettsmodellen, synes det imidlertid klart at det norske spilleautomatmarkedet går strengere reguleringer i møte. I forarbeidene til lovvedtaket av 17. juni 2003 fremgår det at man i tillegg til enerettsmodellen ønsker å innføre begrensninger på spilleautomatenes funksjonsmåter, antallet spilleautomater og typen lokaler der de spilleautomatene kan stå oppstilt. Det er grunn til å tro at disse innstramningene vil bli gjennomført uavhengig av om enerettsmodellen overlever behandlingen i EFTA-domstolen. I forhold til lokalinnehaverne er det særlig begrensningen i antall spilleautomater og typen lokaler som kan få merkbare konsekvenser for inntjeningen. Når det gjelder antall spilleautomater som kan utplasseres, har staten gjort det klart at dersom enerettsmodellen gjennomføres vil antallet spilleautomater reduseres til 10 000, hvilket nesten utgjør en halvering i forhold til dagens nivå. Denne reduksjonen er riktignok fremsatt i sammenheng med enerettsmodellen, men det er vanskelig å se hvordan staten vil kunne akseptere et høyere antall spilleautomater dersom enerettsmodellen kjennes ulovlig, all den tid formålet er å begrense spilleavhengighet. Det synes dermed klart at lokalinnehavere som i dag har spilleautomater oppstilt, i fremtiden kan risikere å miste denne muligheten for inntjening.
Hvor kan spilleautomatene plasseres?Når det gjelder oppstillingsplasser foreligger det i dag ingen retningslinjer for hvor spilleautomater kan plasseres, utover at politiet i rundskriv er pålagt å ta hensyn til stedlige forhold samt barn og unges oppvekstvilkår i forbindelse med utstedelse av oppstillingstillatelse. Spilleautomater har derfor vært utplassert i en rekke ulike lokaler rundt om i landet, herunder kiosker, bensinstasjoner, stasjoner, matvarebutikker, serveringssteder, cafeer, bingohaller, travbaner og kjøpesentra. For fremtiden er det grunn til å tro at muligheten for alderskontroll vil være avgjørende for om en lokalinnehaver kan oppstille spilleautomater. I forarbeidene til lovvedtaket er det forutsatt at spilleautomater bare skal kunne oppstilles i serveringssteder (restauranter, puber og barer), bingohaller, travbaner, spillehaller og spillecafeer, samt storkiosker. Dagens oppstillinger i dagligvarebutikker, bensinstasjoner og kjøpesentra kan derfor bortfalle, hvilket nødvendigvis vil innebære at enkelte lokalinnehavere som i dag har slike spilleautomater, ikke vil kunne fortsette med det i fremtiden. En utleier som fortsatt ønsker å leie ut plass til spilleautomater må videre måtte forvente å investere i ombygging av lokalene, idet spilleautomatene ikke lenger kan plasseres i ganger eller store rom. For et kjøpesenter ville dette kunne innebære at spilleautomatene må flyttes fra åpne områder i senteret til ”lukkede” og kontrollerbare områder, som for eksempel restauranter og cafeer- Dette vil igjen kunne få betydning for hvem som mottar godtgjørelse som lokalinnehaver. Et fremtidig regelverk vil også kunne inneholde ytterligere krav til lokalene. I fremtiden vil lokalinnehaveren også kunne bli pålagt enkelte andre tilleggsoppgaver. For det første vil lokalinnehaveren kunne bli pålagt å foreta innløsning av verdibevis. Det er forutsatt at premieutbetalingen etter det foreslåtte regime skjer ved at spilleautomaten gir en papirkvittering som må veksles inn hos lokalinnehaver i stedet for direkte kontantutbetaling fra spilleautomaten som i dag. Lokalinnehaveren vil videre kunne bli pålagt å føre oppsyn med aktiviteten ved spilleautomatene, herunder sørge for at de ikke benyttes av personer under 18 år. I tillegg til dette vil lokalinnehaver også kunne bli pålagt visse vedlikeholdsoppgaver.
Nytt forslag om innføring av seddelforbudDet forhold at staten ikke vil vente til tvisten om enerettsmodellen er avgjort med å foreta innstramninger i spilleautomatmarkedet, er også tydelig demonstrert gjennom et nylig utsendt høringsbrev. I høringsbrevet foreslår departementet et forbud mot bruk av sedler på spilleautomatene. Det er forutsatt at et slikt forbud skal iverksettes fra 1. juni 2006, altså før tvisten om enerettsmodellen er avgjort. Forslaget går videre ut på et forbud mot at spilleautomatene står oppstilt i lokaler med vekslingsautomat, hvilket umiddelbart synes vanskelig å forene med utplassering i ulike typer spillehaller. Samtidig annonseres mulige fremtidige endringer i spilleautomatenes programvare.
Siste runde?Det er vanskelig å spå utfallet av tvisten om Norsk Tippings enerett. Uansett utfall er det imidlertid lite som tyder på at EFTA-domstolens dom vil bli siste runde i saken. Det er tvert i mot grunn til å anta at alt fra spilleautomatenes funksjon til oppstillingsplass og antall, vil bli grundig regulert uavhengig av hvorvidt enerettsmodellen kan opprettholde eller ikke. Slike reguleringer vil kunne få merkbare virkninger for blant annet lokalinnehaverne. De allerede foreslåtte forskriftsendringene viser at den sittende Regjering er like opptatt som sine forgjengere av at spilleautomatmarkedet detaljreguleres.