– Barcode påfører setningsskader

Grunnen under Oslo S har beveget seg som følge av Barcode-utbyggingen, som trolig påfører utbyggeren erstatningsansvar.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

 – Vi har gjort flere tiltak for å rette opp setningsskadene, sier Thomas Aarskog hos banesjefen i Oslo på Jernbaneverkets hjemmesider.

Jernbaneverket vil likevel ikke dramatisere disse setningsskadene for mye, de var forberedt på at skader kunne oppstå.

– Jernbaneverket ser ingen dramatikk i dette, sier Aarskog. Vi registrerer setninger og utbedrer fortløpende som en del av vedlikeholdet på Oslo S.

Både Jernbaneverket og utbyggeren Oslo S Utvikling er klar over at grunnforholdene er svært dårlige under Oslo S. Derfor har de to partene i samarbeid hatt grundige registreringer i hele byggeperioden, ifølge Thomas Aarskog.

Under Oslo S er det løsmasser i varierende grad, og man må ned på mellom 20 og 80 meter for å finne fast fjell.

– Dette er en felles utfordring for alle som skal bygge i området, og for Jernbaneverket som drifter stasjonen, sier Aarskog. Alle bevegelser i grunnen skal være fanget opp, og det er utført flere tiltak for å stabilisere spor og plattformer.

Jernbaneverket skriver at per dags dato har ikke grunnen stabilisert seg etter byggearbeidene. Jernbaneverket og Oslo Utvikling er derfor i dialog om erstatningsbeløpet.

Jernbaneverket går for øvrig mot de nåværende utbyggingsplanene for Oslo S. Planen inneholder blant annet to nye bygg, der det ene bygget er et reise- og opplevelsessenter kalt «Krystallen» og er tenkt som et frittliggende bygg ved nye Øvre Torg. Jernbaneverket mener planene vil ødelegge for å utvikle Oslo S som kollektivknutepunkt.

– Dette er dessverre fundamentert på og utenfor trakta, akkurat der en kan tenke seg å utvide kapasiteten vestover. Over flytogterminalen er det planlagt en høyblokk kalt «Fjordporten». Dette bygget vil blokkere en forbindelse vestover i sørenden av stasjonen. Alle tre byggene er i strid med premissene som ble satt for arkitektkonkurransen. I premissene var det viktig for oss å få presisert at det ikke skulle komme nye fundamenter, fordi det vil legge begrensinger i utviklingen av Oslo S som et framtidsrettet kollektivknutepunkt, sier seksjonssjef Sjur Helseth til Jernbaneverkets hjemmesider.

Rom Eiendom og Jernbaneverket har hatt utallige møter om nye Oslo S og sittet i samme prosjektgruppe og styringsgruppe. Innvendingene kommer derfor som en stor overraskelse på Rom Eiendom.

 

Powered by Labrador CMS