Det viser resultatene fra NEMEETs seneste Eiendomsbarometeret, en undersøkelse som måler merkevaren til aktørene i eiendomsbransjen. Over 1400 personer har svart på undersøkelsen som kartlegger ca. 100 selskaper i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Annonse
For fem år siden hadde Eiendomsspar den beste merkevaren blant eiendomssselskapene, og nå er selskapet tilbake på topp.
Annonse
Morten Olaisen, NEMEET.
– Christian Ringnes og Eiendomsspar har vært godt synlige i media det siste året og har kanskje klart å fremstå som en av de mest konstruktive utleierne nå under unntakstilstanden pandemien har brakt. De går opp tre punkter, til 73, sier daglig leder i NEMEET, Morten Olaisen, som står bak barometeret.
Bare ett poeng bak følger en tettpakket trio av Aspelin Ramm, fjorårsvinner OBOS Eiendom og Entra.
Annonse
– Dette er en meget gledelig anerkjennelse i en utfordrende tid! Vi har jobbet målbevisst de siste årene med å heve servicen, og yte det lille ekstra overfor leietakerne. Nå i koronakrisen står vi skulder til skulder med dem for å finne gode løsninger slik at de klarer seg best mulig gjennom en vanskelig tid. Både de og vi vet at det kommer sol etter regn, sier viseadministrerende direktør Sigurd Stray i Eiendomsspar.
Blant meglerne og rådgiverne er det Akershus Eiendom som nok en gang hadde den beste merkevaren.
– Dette er en anerkjennelse vi setter pris på. Det er stas å se at jobben vi gjør hver dag blir verdsatt av våre kunder. Jeg blir stolt på vegne av alle i Akershus Eiendom. En fantastisk gjeng, sier managing partner, Petter Nylend.
Men Malling & Co puster vinneren stadig nærmere i nakken. Mens Akershus Eiendom hadde 71 poeng, var Malling nå kun desimaler fra å bli den første konkurrenten i samme score-område.
Når det blir tøffere tider, blir som oftest alle merkevarer svakere, blant annet fordi det blir lettere å tenke mer negativt om det meste i en mørkere verden. Likevel steg gjennomsnitt-scoren i Eiendomsbarometeret 2020 med 1,5 punkter midt under koronakrisen.
– Vi er ikke sikre på hvordan vi skal tolke dette, men mistenker at det kan være den eksepsjonelle dugnadsånden og fellesskapet pandemien og krisetiltakene har skapt, som vi ser konsekvensene av. I så fall antar vi at bransjen snart vil kunne oppleve et negativt merkevarepress, uansett om samfunnet normaliseres eller den helsemessige unntakstilstanden utløser en langvarig økonomisk nedgangsperiode, avslutter Olaisen.