NED: Byporten omsatte for mest, men klarte ikke å slå 2018. Foto: Glen Widing

Færre besøkende, mer omsetning

22 millioner besøkende la i fjor igjen over 3,6 milliarder kroner i selskapets egendriftede kjøpesentre.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en økning på 2,8 prosent fra året før. Færre besøkende til tross, så øker antall handlende og de handler for mer, melder KLP Eiendom.

KLP er en av Norges største kjøpesentergruppering med en samlet porteføljeverdi på 6,6 milliarder kroner fordelt på sentre i Oslo, Bærum, Sandefjord, Larvik og Trondheim.

LES OGSÅ: Bruker 500 mill på kjøpesenter og boliger i den lille sørlandsbyen

– Vi har hatt et godt år innen detaljhandelen til tross for litt lavere besøk, men vi ser at antall handlende kunder øker, sier administrerende direktør Gunnar Gjørtz.

I rene omsetningstall økte Glasmagasinet i Oslo 8,8 %, Fornebu S i Bærum 5,1 %, Paleet i Oslo 3,1% og Hvaltorvet i Sandefjord 2,7 prosent. Byporten på Jernbanetorget  leverte rødt med -0,9 %.

Med unntak av Glasmagasinets vekst på 5,9 prosent, gikk resten i rødt på antall besøkende. Verst gikk det ut over Hvaltorvet som hadde 6,4 % færre besøkende.

LES OGSÅ: Nekter å bøye seg for Fylkesmannen

– Våre sentre har økt omsetningen med 19 prosent de siste fem årene, og besøket har økt med 24 prosent. Vi jobber konstant med å utvikle oss for å møte fremtidens kunder og vi ser ut til å lykkes med det, sier hotell- og kjøpesenterdirektør Christopher Raanaas.

Av de fem kjøpesentrene er det Byporten som dro inn mest penger i fjor, 1,22 milliarder kroner, foran Fornebu S med 826 millioner. Hvaltorvet endte på 565 millioner, Paleet og Glasmagasinet endte med i overkant av 480 millioner hver.

LES OGSÅ: Vil erstatte butikksenteret med ent nytt med boliger på toppen

Julehandelen var en medvirkende årsak til fjorårets økning hos KLP.

– Handelen fra uke 46 til nyttårsaften endte på 700 millioner kroner – en økning på 4,8 prosent sammenlignet med 2018. Til sammenlikning hadde bransjen, ifølge analyseselskapet Kvarud, en økning i samme periode på 1,2 prosent, poengterer Raanaas.

LES OGSÅ: Vil rive kjøpesenteret til fordel for et nytt bykvartal

Konsernet eier også Solsiden kjøpesenter i Trondheim og halvparten av Nordbyen kjøpesenter i Larvik. Disse forvaltes av henholdsvis Citycon og Steen og Strøm. Omsetnings- og besøkstall for disse er ikke oppgitt i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS