KREVENDE: Det har vært krevende for kjøpesentre som Lillestrøm Torv.

Tøft for kjøpesentrene til DNB-fond

DNB Scandinavian Property Funds to kjøpesentre, Lillestrøm Torv og Øyrane Torg, har fått merke kjedekonkurser og butikknedleggelser. Men nå jobbes det for å vri på butikkmiksen.

Publisert Sist oppdatert

DNB Scandinavian Property Fund leverte en avkastning på 0,4 prosent i tredje kvartal etter at eiendommenes direkteavkastning bidro med 1 prosent. Fondet gjennomførte ingen emisjoner i kvartalet og tok over Vitaminveien 4 fra første juli.

I en temaartikkel i den ferske kvartalsrapporten tar fondet tar for seg utfordringene for handelsbransjen. Fondet skriver at utfordringene knytter seg til overetablering innenfor handel, økt netthandel og nordmenns handel i utlandet. I tillegg trekkes det frem at man kan se konturene av endrede forbruksmønstre som følge av fokus på miljø og bærekraft.

Disse utfordringene har ført handelsnæringen inn i en fase med omstilling og svekket lønnsomhet, med flere konkurser blant både butikker og kjeder. DNB Scandinavian Property Fund legger til at også netthandelsselskapene sliter med lønnsomheten, og at det ifølge Virke var en økning i konkurser i den sektoren på 43 prosent i første halvår.

Fondet har to store handelseiendommer i Lillestrøm Torv og Øyrane Torg som har fått merke utfordringene i handelsnæringen. Sentrene har gjort betydelige oppgraderinger av fellesarealene og hatt en dreining mot større innslag av aktiviteter og opplevelser.

Begge sentrene har samtidig opplevd at kjedekonkurser har ført til nedleggelse av butikker og at eksisterende leietakere har ønsket redusert areal. «Sammen med etableringsstopp hos de fleste kjedene, har dette ført til at det har tatt lengre tid å vri butikk- og opplevelsestilbudet i ønsket retning», skriver fondet i rapporten.

Ifølge fondet har begge sentrene svakt positiv utvikling så langt i 2019. «Muligheter for økte arealer som kan tiltrekke seg andre varegrupper og derved øke attraktiviteten ved det totale tilbudet, vil også være naturlig å vurdere», fortsetter fondet, som presiserer at sentrene fortsatt er sterke regionsentre, med beliggenhet nær store byer og god kommunikasjon og store offentlige utbyggingsplaner. «Disse faktorene er fortsatt til stede og underbygger forventninger om økt aktivitet og økende kundegrunnlag både i Lillestrøm og Arna», avslutter fondet temaartikkelen med.

Se også Caroline Krefting uttale seg om retailmarkedet under MIPIM i Cannes. Hun mener det er flere lyspunkter i markedet.

Powered by Labrador CMS