I september skrev Estate Nyheter at Ruter AS har sendt inn planforslaget for Majorstuen knutepunkt og sporområde. Forslaget skisserer et totalt utbyggingsareal på 72.900-103.700 kvadratmeter BRA. I alternativet med høyest utnyttelse foreslås bygg opp mot 17 etasjer.
I et brev til Ruter skriver imidlertid Plan- og bygningsetaten (PBE) at den ikke kan anbefale det innsendte planforslaget.
– Vi har i oppstartsmøtet og dialogfasen kommet med føringer for hvilke endringer som er nødvendig for at vi skal kunne anbefale planforslaget. Dere har ikke fulgt opp disse føringene i tilstrekkelig grad, skriver etaten.
For å sikre de kvalitetene PBE vektla i område- og prosessavklaringen og oppstartsmøtet, vil etaten utarbeide et alternativ som ivaretar disse kvalitetene.
– Bakgrunnen for alternativet er blant annet avveining av fleksibilitet og forutsigbarhet i planen, utnyttelsesgrad og trafikkløsninger, påpeker PBE i brevet.
PBEs alternativ innebærer blant annet høyder i tråd med Høyhusvedtaket. Et unntak er et bygg i felt S2 som vil ha høyder underordnet KPMG-bygget.
I alternativet skal også bebyggelsen nord for Blindernaksen fjernes. I tillegg skal det sikres «ytterligere kvaliteter i reguleringsbestemmelser for bokvalitet, offentlige rom, sosial
PBE vurderer også en mulig bevaring av deler av vognhall på sporområdet.
Ruter AS er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.
Her burde det være på sin plass med en åpen arkitektkonkurranse.
En større bosetting i Majorstuen-/Frognerområdet, vi vanskeliggjøre frem-kommeligheten, til fots. dvs. for elevene til skolene. Det vil også bli lange bilkøer ved kryssen e, noe som vil påvirke luften med forutrnsing med eksos CO.2 og støv
Om det trengs flere boliger i Oslogryta. må en utbide grenerne og ta i bruk områdene både, i øst, vest og nord. Det kommer vel ikke på tale å b ygge øyerflåter ute i fjorden… Men om havet sgtkger. etr dert edre å byggei høyden.
Tenk nytt !!