DIAMONDS ARE FOREVER: Bærum kommune godtok ikke fasadeendring av «Diamanten» på Fornebu.Foto: Kjetil Ree/Wikimedia Lisens: CC-BY-SA-3.0
Kjos fikk smekk da han ville tukle med «Diamanten»
Norwegian Air Shuttle ble satt på bakken da de ville plassere ventilasjonstårn på taket av sitt særegne kontorbygg på Fornebu.
I 2010 kjøpte det Bjørn Kjos-kontrollerte selskapet HBK Invest Oksenøyveien 3, som ligger ved innkjøringen til Fornebu. Selger var Norwegian Property og kjøpesummen var 175 millioner kroner. Bygget ble i 1985 oppført som hovedkontor for Braathens SAFE, og fikk senere samme funksjon for SAS Braathens. I 2010 flyttet SAS ut av eiendommen.
KarakteristiskAllerede i 1986 fikk bygget «Glassprisen». Med sin karakteristiske form – med det opphøyde glasstaket på midten – fikk det tilnavnet «Diamanten».
Norwegian har hatt tilhold i bygget siden Bjørn Kjos kjøpte det i 2010. Men i årenes løp har det meldt seg et behov for å oppgradere ventilasjonssystemene til dagens standard. I februar i fjor søkte Norwegian Air Shuttle derfor om tillatelse til å få oppføre tre påbygg på taket av bygningen, som skulle inneholde ventilasjonsaggregat/teknisk rom og trappeadkomst. Høyden på påbyggene ville samlet bli på drøyt fire meter, og planen var å kle disse med glass, som bygget for øvrig.
Nei og atter neiPlanene falt imidlertid ikke i god jord hos kulturvernavdelingen i Bærum kommune, som viste til at bygningen er registrert som kulturminne.
Heller ikke bygningssjefen i Bærum var spesielt positiv. I sitt svar til tiltakshaver viser byggesaksavdelingen til at de planlagte tilbyggene vil «skjule og utkonkurrere den opprinnelige utformingen på en uheldig måte».
Sagt med andre ord: Med de foreslåtte påbyggene vil ikke lenger «Diamanten» svare til navnet sitt.
– Slik bygningssjefen ser det så synes det å være umulig å plassere ventilasjonspåbygg på taket uten å forringe bygningens helhetlige arkitektur, skriver bygningssjefen og avslår tiltaket med bakgrunn i at det «ikke tilfredsstiller krav til visuelle kvaliteter».
Ble satt på bakkenDermed måtte arkitektene som var hyret inn av Norwegian sette seg ned på nytt. Og etter å ha flyttet ventilasjonstårnene ned på bakkenivå, fikk Bjørn Kjos og Norwegian tillatelse til tiltaket. «Diamanten» vil dermed forbli slik den har vært siden oppføringen.
Arbeidet er beregnet å være avsluttet i januar 2019.