Christian Ringnes er bekymret for driftssituasjonen for både Ekebergparken og Ekebergrestauranten.

– Bilfritt Oslo sentrum er forhastet

Christian Ringnes mener det fremstår som forhastet å få på plass en bilfri bykjerne i Oslo innen 2019.

Publisert

Administrerende direktør Christian Ringnes i Eiendomsspar har sendt en høringsuttalelse til Plan- og bygningsetaten i forbindelse med kommunes «Handlingsplan for økt byliv i Oslo sentrum».

Her påpeker han viktigheten av et byliv som er basert på brukernes premisser, slik som tilgjengelighet, fremkommelighet, effektivitet, åpne og innbydende byrom hvor næring og kultur er de viktigste premissgiverne for livet i byen.

Ringnes er positiv til redusert privatbilisme i byen, ettersom dette kan være ett av virkemidlene for å oppnå økt byliv. Dette forutsetter imidlertid tilgjengelighet til byens eksisterende parkeringshus og vareleveringer.

– Bilfritt sentrum bør innføres så smart og smertefritt som mulig, og hensynet til varetransport, beboere og andre grupper som er helt avhengig av en viss bilbruk, må sikres. Vi tror det er fullt mulig dersom omleggingen gjøres på en fornuftig og klok måte. Målsettingen må være å unngå uheldige skadevirkninger og en potensiell nullstilling om visjonen ikke lar seg gjennomføre slik som forutsatt, skriver han.

Ringnes er bekymret for om virkemidlene for å oppnå målsettingen faktisk vil fungere slik visjonen angir. Han viser til at forbildebyene som er studert i forbindelse med bilfritt sentrum, er geografisk mindre enn Oslo. Referansebyene har i tillegg gjennomført omleggingen etappevis og samtidig med økt bygging av nødvendig infrastruktur.

– Å få på plass en bilfri bykjerne innen 2019 fremstår som forhastet. Byutvikling må planlegges i et langsiktig perspektiv, og legges det opp til en for rask gjennomføring, vil dette gå på bekostning av nødvendig planlegging og gjennomføring av kompenserende tiltak. Vi ser det derfor som svært fornuftig at gjennomføring planlegges gradvis og i faser, skriver han.

I tillegg påpeker Ringnes viktigheten av at det legges opp til unntak for å sikre gode gjennomkjøringsmuligheter, tilstrekkelig beboerparkering og p-hus i sentrum. Videre mener han at kollektivtilbudet må bedres og at det bør vurderes parkeringsløsninger utenfor Ring 1 – gjerne med en form for shuttle til sentrum.

I brevet kommenterer Ringnes også bebyggelse med verneverdi, «hvor det i dag viser seg vanskelig å gjennomføre nødvendige ombygginger og tilpasninger på grunn av hensynet til bevaring».

– Skal man sikre en bærekraftig og fremtidsrettet handelsvirksomhet i sentrum, må det ses på mulighetene for å gjøre tiltak som man i dag anser for å påvirke verneinteressene på en negativ måte. Her nevnes særlig behovet for åpne fasader mot gater og plasser, påpeker han.

Ringnes har en forventning om at kommunen i det videre arbeidet med programmet tar innspillene fra byens næringsdrivende på alvor «da dette er en forutsetning for at handlingsprogrammet i sin virkeperiode faktisk vil kunne fungere som et redskap for å stimulere til økt byliv».

Powered by Labrador CMS