Åtte av ti handelsbedrifter i Oslo og Akershus svarer nei når de blir spurt om de har tillit til at politikerne i løpet av de nærmeste ti årene klarer å få på plass en helhetlig plan som løser problemene knyttet til parkering i hovedstaden.
Bare drøyt fem prosent svarer ja på spørsmålet, viser en undersøkelse blant medlemsbedriftene i Oslo Handelsstands Forening (OHF). Resten svarer vet ikke.
Les også: – P-avgift ødelegger for omsetningen
– For politikerne er dette katastrofetall, og resultat av beslutningsvegring på et viktig område for byen. Vi er på overtid når det gjelder å finne gode, fremtidsrettede løsninger som ivaretar de ulike hensyn knyttet til bilbruk, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i OHF.
Handelen mener restriksjoner på bilbruk og gateparkering i sentrum burde vært kompensert med underjordiske, sentrumsnære parkeringshus i tilknytning til stamveinettet, slik at folk kan komme seg raskt opp og ut i Oslo sentrum.
På rask retur– Dette er i tråd med Bystyrets intensjoner, men gode forslag har så langt fått tommelen ned i påvente av et kommunalt parkeringsorgan. Med tanke på tiden det tar å prosjektere og bygge slike anlegg risikerer vi at parkeringsproblemene kveler det yrende mangfold butikkene tilfører sentrum, sier Larssen.
Antall plasser for kantsteinsparkering er på rask retur.
Les også: Parkering til besvær
– I 2001 var det 1140 slike plasser. Nå er det rundt 850. I 2014 er vi nede på 370 dersom gatebruksplanen gjennomføres, sier Glenn Eikbråten, administrerende direktør i Byfolk Oslo Sentrum, som er en interesseforening for gårdeiere med eiendom innenfor Ring 1.Ifølge Byfolk representerer en gateparkeringsplass en omsetning på minst en million kroner.
Gir store tap– Når slike plasser bare fjernes gir det store tap for butikkene på gateplan. For næringslivet i Oslo sentrum er det avgjørende at kommunen tilrettelegger for en mer offensiv parkeringspolitikk. Det vil gi et mer bærekraftig omsetningsgrunnlag og bedre forutsigbarhet, sier Eikbråten.Også han mener det haster med å realisere tankene om flere parkeringshus.
– Byfolk har gjennomført tellinger med hensyn til kapasitet og parkeringsbelegg i p-husene. Tellingene viser at eksisterende p-hus i Oslo Sentrum er tilnærmet fulle gjennom store deler av dagen. Det er derfor viktig for næringslivet at kommunen åpner for flere parkeringshus i Oslo Sentrum, sier Eikbråten.
Les også: Forbannet på parkeringsvakter
Samtidig ønsker handelsstanden at flere virkemidler skal tas i bruk for å gjøre byen tilgjengelig.
– Ordningen med bysykler kan forbedres ved å opprette sykkelstasjoner sentralt i handlegatene. Samtidig kunne et system av store strøkshandlevogner med parkeringshusene som returpunkt gjøre det lettere å få med seg varene gjennom shoppingrunden, sier Gunnar Larssen i OHF.
– Det er også viktig at det tilrettelegges for at Oslotrikken kan kjøre i Fredriks gate mellom Nationaltheatret og Kristian Augusts gate, slik at Oslo Sentrum kan tilby en trikkering for publikum og skape bedre grunnlag for et levende bysentrum, sier Eikbråten.