ARTIKKELFORFATTERNE: Tine Knutsen er fast advokat i Advokatfirmaet Selmer AS. Begge er en del av firmaets eiendomsteam. Stian Berger Røsland er partner og advokat i Advokatfirmaet Selmer AS.
Nye regler for arbeid på eksisterende bygg
Den 1. januar 2023 trådte nye regler for arbeid på eksisterende byggverk i kraft. Endringene har potensial til å spare bygg- og eiendomsaktører for tid, ressurser og hodebry.
Enn så lenge er det en beskjeden
bevissthet rundt endringene, noe som er naturlig all den tid det nye
regelverket fortsatt er relativt ferskt. Endringene kan likevel ha stor
praktisk betydning. Det er med andre ord god grunn til å gjøre seg kjent med
dem.
Plan- og bygningslovens hovedregel
Hovedregelen etter plan- og bygningsloven
§ 31-2 er at tiltak på eksisterende byggverk må oppfylle tekniske krav i lov og
forskrift. Dette er ofte vanskelig, upraktisk og kostbart å oppnå. Fra denne
hovedregelen er det gitt unntak.
Det gamle regelverket
Før endringene var vurderingen av om
unntak kunne gis, basert på om det ikke var mulig å tilpasse byggverket til
tekniske krav uten "uforholdsmessige kostnader", og bare dersom
bruksendringen eller ombyggingen var "forsvarlig og nødvendig for å sikre
hensiktsmessig bruk".
I praksis var det ikke helt lett å
oppfylle disse vilkårene. Den forrige unntaksbestemmelsen spilte dessuten ikke
på lag med utviklingen der vi av hensyn til bærekraft, bevaring og våre felles
ressurser trenger å bevare vesentlige deler av den eksisterende bygningsmassen.
Etter vår vurdering ble det heller ikke i
tilstrekkelig grad tatt hensyn til fordelene ved at eksisterende byggverk
forbedres, selv om disse forbedringene altså ikke nødvendigvis oppfylte
(samtlige av) dagens tekniske krav. Slik vi leser den nye bestemmelsen, åpnes
det nå i større grad for å vektlegge dette ved at det i realiteten skal foretas
en sammenligning mellom eksisterende situasjon og forbedringene som kan komme
med tiltaket.
Det nye regelverket
Den nye unntaksbestemmelsen er hjemlet i
plan- og bygningsloven § 31-4.
Etter endringene kan kommunen nå gi helt
eller delvis unntak fra tekniske krav dersom det "vurderes som forsvarlig
ut fra sikkerhet, helse og miljø".
I forarbeidene til bestemmelsen er det
presisert at det er en helhetsvurdering som skal ligge til grunn for om det er
forsvarlig å gi unntak, der det avgjørende er om det skjer en forbedring av
byggverket, særlig av sikkerhetsnivået.
Ved vurderingen av om det kan gis unntak, skal
kommunen legge vekt på følgende momenter:
bokstav a)
byggverkets alder, formell vernestatus, type byggverk (enebolig, næringsbygg,
osv.), formål, plassering, varigheten av tiltaket og nåværende tekniske
tilstand,
bokstav b)
forhold som kan redusere negative konsekvenser ved at det gis unntak,
bokstav c)
fordeler som oppnås med tiltaket.
Om momentene i bokstav a) fremgår det av
forarbeidene at det her åpnes for å kunne differensiere kravene som skal
stilles, blant annet ut fra byggverkets alder, formell vernestatus, type og
formål. Ut fra forarbeidene fremstår det tydelig at det særlig er viktig å sørge
for at sikkerheten ikke reduseres ved å gi unntak.
Etter bokstav b) skal kommunen legge vekt
på forhold som kan redusere negative konsekvenser ved at det gis unntak. Også
her fremheves det i forarbeidene at det sentrale er at unntak ikke reduserer
sikkerhetsnivået, og at man bør være svært tilbakeholden med å gi unntak
fra krav som skal ivareta personers liv og helse.
Kommunen skal etter bokstav c) se hen til
fordeler som oppnås med tiltaket. Igjen er det særlig byggverkets sikkerhet som
trekkes frem i forarbeidene. Her fremgår det at "Så lenge det skjer en
forbedring av særlig sikkerhetsnivået, vil kommunen kunne legge avgjørende vekt
på fordelene ved at byggverket får bedre standard selv om kravene i gjeldende
byggteknisk forskrift ikke oppfylles fullt ut".
Det er tydelig at intensjonen med
endringene er at det skal bli enklere å gjøre endringer på eksisterende bygg. Det
er fornuftig når vi skal gjenbruke mer, og rive mindre. En sentral forutsetning
for unntak er imidlertid at sikkerheten ikke reduseres, og det er grunn til å
anta at det er større sannsynlighet for å få unntak i de tilfeller der
sikkerheten forbedres.
Vi har allerede gjort de første
erfaringene med det nye regelverket, og ser frem til å følge utviklingen om
hvordan praksis etablerer seg i tiden som kommer.
Tine Knutsen er fast advokat i Advokatfirmaet Selmer AS. Begge er en del av firmaets eiendomsteam. Stian Berger Røsland er partner og advokat i Advokatfirmaet Selmer AS.