Bolig:

OVERRASKENDE: Ifølge Matilda Vinje i Bonava er norske boligkunder mye mindre opptatt av nabolag enn boligutviklerne tror.

Disse globale trendene påvirker boligmarkedet

Matilda Vinje i boligutvikleren Bonava ser seks globale trender som påvirker boligmarkedet.

Publisert

Det var under Boligdagene 2021, som arrangeres av Estate kunnskap, at regionsjef for Oslo-regionen i Bonava holdt et foredrag med tittelen «Globale trender som påvirker boligutvikling». Bonava er en av Nord-Europas største boligutviklere, med virksomhet i Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Latvia, Litauen, Estland og St. Petersburg i Russland.

Matilda Vinne trakk frem seks globale trender som påvirker verden og markedet til boligutviklerne:

· Bærekraft

– Forbrukerne venter handling som støtter trippel bunnlinje, det vil si mennesker, klima og fortjeneste, sier Vinje.

Hun peker på energieffektivisering og klimabelastning som nøkkelfaktorer i den trenden.

· Digital omstilling

Den digitale omstillingen handler om måten man bruker teknologi for å endre spillereglene.

– Digitalisering bidrar til fortsatt å øke effektiviteten, sier Vinje.

· Arbeidsmåter

Den nye normalen for måter å jobbe på fortsetter, ifølge Vinje, med en høy grad av jobbing hjemmefra. Det påvirker også boligmarkedene.

– Boligkjøperne ønsker å bo mer regionalt på grunn av muligheter for hjemmearbeid, sier Vinje.

· Personlige preferanser

Boligpreferanser endres, slik at man blir mindre avhengig av kontorlokasjoner når man velger bolig.

– Vi har gjort en undersøkelse og spør hva som skal til for at folk trives i hjemmene og hva er de opptatt av. En av tingene som virkelig stikker seg ut, er at i Norge svarer hele 19 prosent at hjemmet er den viktigste faktoren som bidrar til livskvalitet. Det er bare mental helse som settes høyere hos de norske i undersøkelsen. Hjemmet kommer til og med over familie og partner, sier Vinje.

Samtidig viser undersøkelsen av nabolag ikke regnes som like viktig i Norge som i de andre landene Bonava er aktive i.

– Vi som er boligutviklere er veldig opptatt av nabolag, men undersøkelsen viser at nordmenn ikke er veldig opptatt av det, sier Vinje.

· Forsyningskjeder

– Disse er blitt kraftig forstyrret og har gitt mangel på varer. Vi får mer fokus på risiko og trygghet for tilgang på varer, sier Vinje.

· Markedsdynamikk

– Markedet vil være karakterisert av økt risikoaversjon og kostnadsfokus, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS