Artikkelforfatterne er Managing partner Olav Pedersen og advokatfullmektig Malena Thomassen i Harris Advokatfirma.
Totalrenovering og ny-bolig – ha tungen bent i munnen
Utifra et miljøperspektiv er det ønskelig å renovere eldre bygg fremfor å rive og bygge helt nytt. Regelverket knyttet til renovering og ny-bolig er imidlertid ikke konsekvent på tvers av ulike lover.
Dette
innebærer at en totalrenovert bolig kan omfattes av bustadoppføringslovas
regler f.eks. om garantistillelse, samtidig som boligen ikke oppfyller vilkåret
for unntaket fra full dokumentavgift som i utgangspunktet gjelder for ny bolig.
Dette har også en side mot plan og bygningslovens regler om hovedombygging.
Her
er lett å trå feil, noe som kan få store økonomiske konsekvenser, både for boligselger
og boligkjøper.
Bustadoppføringsloven
Ved
salg av boliger etter bustadoppføringslova må entreprenøren stille garanti for
oppfylling av avtalen, jf. § 12. Som utgangspunkt skal garantien gjelde frem
til fem år etter overtakelse og utgjøre minst 10% av vederlaget. Motsatt
stilles det ikke krav til garantistilling ved salg av bolig etter
avhendingslova eller utførelse av tjenester etter håndverkertjenestelova. Bustadoppføringslova
har også en rekke øvrige krav, f.eks. dagmulkt, som avhendingsloven ikke har. Hvorvidt
bustadoppføringslova kommer til anvendelse ved totalrenovering av boliger kan derfor
ha stor økonomisk betydning for både kjøper og selger av bolig.
Vilkåret
«ny bolig» i bustadoppføringslova
Bustadoppføringslova
kommer til anvendelse for avtaler mellom entreprenør og forbruker om oppføring
av ny eierbolig, jf. § 1. Det er likevel slik at «full ombygging» likestilles
som oppføring av ny bolig.
I
hvilken grad renovering/påbygging av boligen utgjør «full ombygging», må
vurderes konkret. I forarbeidene står det «Det er her sikta til ombygging
som er så omfattende at det praktisk sett gjeld ein ny bustad, som tilfelle der
berre «skalet» står att av den gamle bygningen». Det nevnes som eksempel
«ny inndeling av brukseiningar,
utskifting av innvendige vegger, golv og himlingar (og kanskje etasjeskilje),
fornying av vindauge, dører og trappeoppgangar, utskifting av røyropplegg og
straumforsyning osb».
Uttalelsen
tyder på at det i praksis er de tilfellene hvor nærmest hele boligen blir
skiftet ut, og bare skallet står igjen, som blir omfattet av
bustadoppføringslova. Mer overflatisk oppussing, som nye fliser, ny maling,
nytt kjøkken eller flytting av lettvegger, vil ikke kunne likestilles med
nybygg. Dersom ombyggingen/utvidelsen av bygningen er det dominerende i forhold
til eksisterende bebyggelse, vil det i praksis innebære full ombygging. Her må
en gå helt konkret til verks.
Dokumentavgiftsvedtaket
Som
hovedregel utgjør dokumentavgiften 2,5 % av salgsverdien av eiendommen inklusive
bygninger på tidspunktet for hjemmelsoverføringen. For nye boliger som ikke er
tatt i bruk er det imidlertid et unntak. I slike tilfeller skal avgiftsgrunnlaget
kun beregnes ut ifra tomteverdien. Særlig for påkostede boligprosjekter kan
dette unntaket utgjøre en betydelig reduksjon i dokumentavgiften. Selv om det
er kjøperen som må betale dokumentavgiften, vil høy dokumentavgift kunne gå
utover boligens markedsverdi og dermed påvirke utbyggers økonomi i prosjektet.
Vilkåret
i stortingsvedtak om dokumentavgift for 2025 - «Nyoppført bygning»
Ifølge
Stortingsvedtak for dokumentavgift 2025 § 3 skal det kun betales dokumentavgift
for salgsverdien av tomten ved førsteovergangsføring av en «selvstendig og i
sin helhet nyoppført bygning» som ikke er tatt i bruk. Til sammenlikning med
bustadoppføringslova er dette et strengere vilkår, og innebærer at bygningen i
sin helhet må være nyoppført. Dersom f.eks. grunnmuren til den tidligere
boligen anvendes ved oppføringen, vil dette innebære at det ikke kan anses som
et nytt bygg etter stortingsvedtaket. Da løper full dokumentavgift.
Plan
og bygningsloven
Når
en skal renovere en bygning og bygge nytt, har det stor betydning om dette
anses som en hovedombygging iht. plan-og bygningsloven § 20-1 første ledd
bokstav n. Om det anses som hovedombygging kommer alle kravene i TEK 17 til
anvendelse. Det er svært viktig for både selger og kjøper å være klar over.
«Hovedombygging»
iht. plan-og bygningsloven er ikke nødvendigvis korresponderende med «ny bolig»
i bustadoppføringslova. Det skal trolig noe mer til. I forarbeidene står det:
«Med hovedombygging menes
(gjennomgripende) endringer eller reparasjoner som er så omfattende at hele
byggverket i det vesentlige fremstår som fornyet»
Trolig
må endringene være enda mer omfattende enn det som er «ny bolig» iht.
bustadoppføringslova. Her må en imidlertid også inn og vurdere konkret.
Oppsummering
Ovenstående
viser at regelverket her er krevende. De ulike regelsettene er ment å ivareta
ulike interesser, men henger likevel nært sammen både for selger og kjøper.
En
kan kjøpe «ny bolig» etter bustadoppføringslova som ikke er «hovedombygging»
etter plan-og bygningsloven, og da slik at f.eks. TEK 17 ikke kommer til
anvendelse.
En
kan også kjøpe «ny bolig» etter bustadoppføringslova som ikke går inn under unntaket
for dokumentavgift om «nyoppført bygning».
Her
må kjøper og selger ha tungen bent i munnen.
Artikkelforfatterne er Managing partner Olav Pedersen og advokatfullmektig Malena Thomassen i Harris Advokatfirma.