Uslepen diamant

Navnet «Rav» gir assosiasjoner til noe gyldent, dyrt og edelt. Det passer godt på denne stolen, som både er oppsiktsvekkende rent visuelt og forbausende god å sitte på.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Byggingen av R5, regje-ingskvartalets femte byg- getrinn, ga opphav til en rekke designoppdrag. Blant dem er denne stolen, som interiørarkitekt Anne Berentsen bestilte direkte hos møbeldesignerne Solveig og Fredrik Torsteinsen.Det er blitt en meget enkel stol, samtidig som designerne og produsenten Møremøbler har tatt i bruk ganske avansert teknologi. Enkelheten ligger i stolens visuelle design, som er redusert til et minimalt uttrykk: Rav består i all enkelhet av en puff med rygg.

Skulpturell

Men så var det dette med navnet. Rav er jo Østersjøens gull, men i motsetning til diamanten slipes ravet ikke i kunstferdige fasetter. Materialet har sin skjønnhet i den gjennomlyste struktur. På tilnærmet samme måte er det med stolen. I likhet med et ravsmykke kan den se litt kantete ut ved første øyekast. Men ved nærmere studium avsløres skulpturelle kvaliteter og detaljerte finesser. Stolens sete er generøst formet som en stor og god form med innsving i forkant. Dette letter fordelingen av kroppsvekten når man setter seg og reiser seg. Ryggen er meget presist formet av to deler, som takket være avansert teknologi og nytenkning både i design og produksjon har muliggjort en meget konsis sammenføyning av de to laminerte delene. Produksjonsteknisk betinger dette datastyrt fres av tredelene og en kassekonstruksjon i setet med skåret skum i stoppingen. Sammen fører dette til at stolen får en karakteristisk skulpturell stramhet. Puffens form og ryggens krumning skiller den ut fra mengden. Krumningen omslutter ryggen, og gir god støtte. Rav er ikke det eneste møbelet som er spesialdesignet for R5. Interiørarkitekt Anne Berentsen har satt et helt møbleringsprogram i produksjon. Kun noen stoler til statsrådsseksjonen og kontorstolene fra HÅG er innkjøpt ferdig fra produsent. I tillegg ble det arrangert en generell designkonkurranse i 1994, med fem kategorier: Skilting; utebelysning; våtromsutstyr; avfallskurver; og servise. Av dette er Johan Verdes kantineservise tatt i bruk i lett modifisert form, mens Einar Jarmund og Britt Krokene har jobbet mye med tilpasningen av sin utebelysning. På andre felt, som avfallskurvene, er man kommet mye kortere. Målet var å finne en enhet som kunne representere et estetisk tilskudd i korridorene. Men fortsatt står plastbeholderne og skjemmer ut gangene.

Powered by Labrador CMS