Carl Erik Krefting og Søylen Eiendom har kjøpt 6.000 kvadratmeter av gategulvet på Sørenga.

Søylen kjøper gategulvet på Sørenga

Nå skal Søylen Eiendom gjøre Sørenga mer attraktivt ved å skape et alternativ til restaurantene på Aker Brygge.

Publisert Sist oppdatert

Søylen Eiendom AS har kjøpt gategulvet på Sørenga fra Sørenga Utvikling KS, der Urbanium AS er største eier med 28,4 prosent.

– Arealene strekker seg fra badestranden inn til broen som går over til operaen. I alt er dette 12 forskjellige enheter på 6.000 kvadratmeter, sier Carl Erik Krefting, administrerende direktør i Søylen Eiendom AS.

Estate Nyheter har grunn til å tro at prisen ligger i størrelsesorden 300 millioner.

Alle eiendommene er ferdigstilt og overlevert, samt at flere nye konsepter er på vei inn. I dag er Bun´s Burger bar, Cargo Restaurant & Bar, Lemeo Sushi, Hakkaiza – Social eating house og Evita Espressobar allerede godt etablerte spisesteder.

Les også: Selger for 5,3 milliarder

Les også: Derfor satset Søylen på shopping

Et alternativ til Aker Brygge

Søylen Eiendom er kjent for helhetlig og god byutvikling, der cluster-modellen står sentralt – det å samle like aktører som kan supplere hverandre. Modellen har de brukt på handelsaktører og nå gjentas forhåpentlig suksessen med spisesteder.

– Det er flere nye og spennende konsepter på vei. Vi har inngått to nye leiekontrakter, én av dem med Dilla Holding AS, som har Cargo og Hanami på Tjuvholmen. De skal åpne et asiatisk konsept her. Det kommer også flere nye restauranter ved badestranden, sier Krefting og påpeker at det kun er erfarne drivere med kjente Oslokonsepter som skal inn i de resterende lokalene.

At Sørenga vil bli et godt alternativ til Aker Brygge, er Krefting sikker på.

– Restaurantene vil tiltrekke seg folk i Bjørvika, Barcode og denne delen av byen, sier han og legger til: «På en god sommerdag går det 30.000 mennesker over broen fra operaen, og det er veldig høy omsetning på både Bun´s Burger bar og Cargo Restaurant & Bar».

I sommer igangsettes flere midlertidige konsepter ytterst på søylen for å skape liv, og Krefting antar at alt står utleid og klart i august/september.

På spørsmål om hvilke typer eiendommer de jakter, svarer Krefting «bygulvet i Oslo», og utdyper dette med alle førsteetasjer i aksen fra tuppen av Sørenga, opp gjennom sentrum og opp til Majorstuen.

Nå utgjør eiendomsporteføljen til Søylen Eiendom 50 prosent kontor, 10 prosent servering, og resterende er i stor grad handel.

– Vår portefølje skal minimum utgjøre 50 prosent og mer retail fremover, avslutter han.

Powered by Labrador CMS