Smart Club-salg i vasken
Atle Brynestad klarte ikke å selge Smart Club. Nå stenger han butikker og henter 100 millioner kroner i frisk kapital.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Den gjeldstyngede investoren Atle Brynestad har slitt tungt etter at hans Smart Club-kjede har vært gjennom en voldsom ekspansjon. Nå har arbeidet med å selge Smart Club strandet. Det er Aftenposten som melder om at forhandlingene som pågikk om salg av selskapet gikk i vasken på grunn av at prisen var for lav for Atle Brynestad.
Smart Club har i stedet valgt å hente inn 100 millioner kroner i en emisjon. Selskapet regner med at pengene skal være på plass i løpet av sommeren for å styrke butikkjedens økonomi. Ifølge Aftenposten bekrefter Smart Club store tap i 2007-regnskapene.
– Smart Club hadde et betydelig underskudd i 2007, så nå gjør vi grep for å bedre utviklingen, sier administrerende direktør Svein Guldbransen i Smart Club i en pressemelding, ifølge Aftenposten.
Nå skal Smart Club konsentrere seg om virksomheten i Østlandsområdet. Butikken i Trondheim skal selges og selskapet gjør grep som å redusere antall varelinjer for å bedre lønnsomheten.
Tidligere har Brynestad gitt opp satsingen på fotballklubben Lyn.
Les mer: Brynestad gir opp Lyn
Atle Brynestad har også strammet kraftig inn på investeringene i hans eiendomsselskap Briksdalen. Selskapet er ikke like aggressiv som før når det gjelder å forfølge nye utviklingsprosjekter.