
dCompany har landet flere eiendomskunder
dCompany har landet flere nye kunder til tjenesten som digitaliserer og automatiserer komplekse selskapshendelser.
Vanligvis må tusener av selskaper gjøre manuelle oppgaver som å holde aksjeeierboken oppdatert i Excel og foreta omstendelige endringer i selskapets roller til Brønnøysundregistrene. Men proptech-selskapet dCompany har utviklet et system som kan gjøre oppgavene på få minutter, noe som gir store besparelser sammenlignet med at man lar en advokat gjøre oppgavene.
Den seneste tiden har dCompany landet nye kunder som Blystad Group, Carucel Eiendom og Axer Eiendom. Reitan Eiendom er også i gang med å ta i bruk løsningen. Blant de første kundene var Ferd Eiendom, Karlander Eiendom og Scandinavian Property Group. De bruker dCompany til å automatisere forvaltningen av selskapsporteføljen. SPG driver med boligutvikling i Stor-Oslo og Stor-Stockholm, der de har ferdigstilt over 4 000 enheter over den siste perioden og har nå ytterligere i overkant av 7 000 under utvikling. I tillegg jobber de også med sosial infrastruktur, logistikk og kontor. Selskapet bruker dCompany som verktøy, og det er ikke en IT-løsning som skal implementeres.
– Vi har full oversikt, og alt registreres riktig i systemet uten mellomledd. En one-stop-shop for all administrasjon tilknyttet selskapene, eierskap og aksjonærer, forteller Simen Gunnerud, CFO i SPG.
Han forteller at det gikk raskt og enkelt å onboarde selskapene og ta i bruk løsningen. dCompany tar i bruk offentlige data og integrasjoner mot Brønnøysund, Altinn og Skatteetaten.
– Vi starter med offentlige data for rask og smidig onboarding, og i fortsettelsen brukes kundens egne data for å beregne nøyaktig eierskap i selskapsstrukturer, sier Morten Ruud, som er kundeansvarlig i dCompany.
Frederik Bugge i SPG har bakgrunn som revisor, og har det daglige ansvaret for forvaltning av eierstrukturen og aksjonærer. Han tror at alle aksjeselskaper vil forvaltes digitalt i fremtiden og slår fast at jo flere juridiske enheter som er med, jo større blir tidsbesparelsen på grunn av automatiseringen.
Som tidlig bruker av dCompany, har SPG kunnet komme med tilbakemeldinger og innspill til utvikling av funksjonalitet.
– Vi har gjensidig hatt god nytte av å jobbe tett sammen. SPG er en typisk representant for eiendomsaktører som har stor verdi av å ta i bruk løsningen vår. De har også gitt viktige bidrag til utvikling av funksjonalitet som kommer alle kundene til gode, så dette er vinn-vinn, forteller Morten Ruud i dCompany.