Etaten påpeker også at restaurantdrift ikke inngår i reguleringsformålet.
Etaten påpeker også at restaurantdrift ikke inngår i reguleringsformålet.

Fisketorget i trøbbel – må søke på nytt

Plan- og bygningsetaten fastslår at Fisketorget i Oslo ikke har tillatelse til å drive den mye omtalte restauranten.

Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer åpnet Fisketorget på Rådhusbrygge 4 – like ved Vestbanen og Aker Brygge. Kort tid etter sende byrådsavdeling for byutvikling et brev til Plan- og bygningsetaten (PBE) og ba etaten undersøke om det foreligger et avvik mellom godkjent byggesøknad og faktisk bruk.

Spørsmålet er om det nye tilskuddet ved brygga kan karakteriseres som et fisketorg, eller om det rett og slett er en restaurant med fiskedisk.

Nå har PBE konkludert med at restaurantdrift ikke inngår som en del av tiltaket i rammetillatelsen for Fisketorget som ble gitt i juni 2016.

– Driften må enten endres for å være i tråd med tidligere med gitte tillatelser, alternativt må det sendes inn en søknad om endring, skriver PBE til Dark Arkitekter, som er ansvarlig søker for tiltaket på vegne av Fisketorget i Oslo AS.

Les også: Fiskefarsen vokser på Rådhusplassen

Etaten understreker at restaurantdrift heller ikke inngår i reguleringsformålet samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur – havn, kai i reguleringsplan for indre del av Rådhusbrygge 4 og i kommuneplanen vedtatt 23.09.2015.

– I en eventuell endringssøknad må dere derfor også søke om dispensasjon fra regulerings- og kommuneplanens formål for selve restaurantdriften. Videre anbefaler vi at omfanget av restaurantdrift reduseres til en begrenset andel av arealet, slik at den dominerende funksjonen for bygget blir fisketorg. Søknaden bør definere andelen/omfanget servering ved bord/restaurantfunksjon. En beskrivelse av restaurantkonsept med illustrasjoner/bilder bør inngå i søknaden, skriver PBE til arkitektselskapet.

Partner Gerhard Linder i Dark Arkitekter sier til Estate Nyheter at arealet til servering allerede er minsket.

– Vi skjønner hvor PBE vil hen, og ser ikke noen konflikt her. Både vi og driveren er opptatt av at Fisketorget skal drives til det beste for befolkningen. Samtidig er ikke dette et offentlig finansiert bygg, og bevertning har vært en forutsetning i festeavtalen og er en viktig del for at driveren skal kunne overleve, sier Linder.