Utvikling

Mot nye tider for Stavanger sentrum

Havnevesenet i Stavanger har store planer for hva som skal skje langs Skagenkaien.

PLANER: Deler av Skagenkaien blir forandret når cruisebåtene skal flyttes. Hva planen ender i er ikke spikret, men nå har Havnevesenet spilt inn sine ideer.. Ill.: LINK ARKITEKTUR/MULTICONSULT
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail

Sentrumsplanen for Stavanger blir sannsynligvis klar for politisk behandling i kommunen i løpet av januar. Havnevesenet lanserer i siste sving spenstige planer for utvikling av Skagenkaien, ifølge Stavanger Aftenblad.

Skagenkaien går langs østsiden av Vågen mellom domkirken og tollboden. Her ligger mange utesteder, hoteller og butikker, og også flere gamle sjøhus fra 1800-tallet. Med mye ettermiddagssol er den et attraktivt sted for opphold og rekreasjon.

Aktiv kai

Stavangerregionen Havn (SRH) har engasjert Link Arkitektur og Multiconsult til å se på mulighetene her når kaifronten blir forandret og de største cruiseskipene skal flyttes til ny kai. De ønsker fortsatt at kaien skal brukes av skip som går i internasjonalt farvann, og det betyr at det nåværende gjerdet, eller helst en ny form for flyttbar avstenging i tilfelle må beholdes.

– Utredningen tar til orde for at arealet langs kaikanten bør opparbeides slik at Stavanger får en aktiv kai mellom sjøen og byen. SRH mener at området best kan utvikles med attraktive funksjoner og aktiviteter dersom det får en viss grad av bebyggelse, skriver Stavanger Aftenblad.

Trapper i solen

Et bygg vil kunne inneholde flere funksjoner. Taket kan benyttes både som byrom og mottaksområde for cruisegjester, slik at kaien kan holdes åpen når det er skip til kai.

– Trappene opp til taket kan for eksempel være amfi med scene ved Tollboden. SRH ser for seg service-funksjoner som toaletter og kafé, utleie av bysykler samt fleksible arealer til konferanser og festivaler, heter det.

Link Arkitektur og Multiconsult mener et nybygg på Skagenkaien ikke er så fjernt som man kanskje kunne tenke seg. Det lå nemlig pakkhus der gjennom store deler av 1900-tallet.

– En lav, langstrakt bygningskropp vil gi bygget en utforming med slektskap til andre bygg langs kaien som Fiskepiren, Skur 6 og pakkhuset til Tollboden, uttaler de.

I tillegg til forslaget om et nybygg på Skagenkaien, kaster havnevesenet inn to alternative muligheter.

Planter eller kanal

En idé er å anlegge en hage ved Tollboden. Et grønt element som definerer rommet rundt bygningen, har vindskjermende vegetasjon, gode solforhold og skaper et grønt møtepunkt mellom aksen langs sjøhusene og Holmegaten.

– I dag er det generelt mangel på grønne innslag i sentrum. Dagens kaikant kan defineres som en langstrakt grå promenade. Innslag av grønt kan være en faktor for å gi liv til kaikanten, heter det blant annet i innspillet fra havnevesenet.

En annen idé er å skille det avsperrede ISPS-området av med en kanal. Det blir kostbart, men kanalen kan i tilfelle brukes til mindre båter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  1. Det må da være måte på feilinformasjon i illustrasjoenen. To seilbåter med seilene oppe bak to broer.

    Man kan jo være LITT nøktern når man formidler planer.

Gikk på en smell etter sprengningsarbeider hos naboen
Juss
UNION henter fra Akershus Eiendom
Karriere
Selskapet bak MESH henter 40 mill
Tech
Her skal Fredensborg bygge boliger og næring
Bolig
Colliers ansetter i retailavdelingen
Karriere
Estate PLUSS gir deg tilgang til alt!
Mer enn 23.600 artikler tilbake til 1996
Lag ditt personlige arkiv i dag,
bestill Estate PLUSS her
Bygger for 232 millioner kroner i Oslo øst
Aktuelt
Lyspunkter i retailsektoren
Play
Foreslår mange hundre nye boliger på elvebredden (+)
Bolig
Selvaag Eiendom kjøper på Tjuvholmen
Transaksjoner