Skal dobles på fem år

Publisert Sist oppdatert

– Vi er bare på starten av en lang og god reise, sier administrerende direktør i CBRE, John Olof Solberg. 

I går omtalte Estate Nyheter at antallet næringsmeglere i eiendomsbransjen har doblet seg de ti siste årene. Solberg sier CBRE har en klar vekststrategi og skal ifølge Solberg være 55 eller flere ansatte allerede om fem år. 

– Internasjonalt er CBRE ”the outstandig brand” og markedsleder. Det er den posisjonen vi skal ha i Norge også, sier Solberg. 

Les også: Dobbelt så mange eiendomsadvokater

Les også: – Kostnadene har skutt i været

Les også: – Vi har aldri hatt det så travelt

Riktige hoder og bredde i feltet

Måten de skal nå denne posisjonen på er å først og fremst ansette solide nøkkelpersoner og de rette medarbeiderne. 

– Vi er et fullservice firma med alle tjenester inn mot alle typer aktører, for eksempel banker, investorer og brukere. Skal vi ta en sterkere posisjon i dette markedet må vi ha både bredde og dybde i arbeidsstokken, og derfor er det å ansette de rette medarbeiderne svært viktig, sier Solberg. 

Han mener forteller at de så langt har klart dette relativt bra. 

– Dette er en visjon som krever knallhard jobbing, men vi dobler omsetningen i første halvår i år sammenlignet med fjoråret. Det viser at vi er på riktig vei, sier Solberg. 

Les også: Fortsetter å vokse

Les også: Ansetter hotellekspert

Ser ikke på bunnlinjen

Selskapet er altså i en vekstfase, og ifølge Solberg er de derfor ikke så opptatt av bunnlinjen. 

– Vi skal fortsette å investere i selskapet og er derfor ikke veldig bunnlinjeorientert. Vi har en visjon som vi strekker oss etter og aksepterer at vi må investere over driften i en periode for å nå våre mål. Det er viktigere enn bunnlinjen enn så lenge, sier Solberg. 

Les også: – Eiendom har blitt komplisert

På ti år har næringsmeglerbransjen doblet seg i antall hoder. Solberg tror definitivt at det på et eller annet tidspunkt kan bli for mange. 

– Ja, det tror jeg, men jeg tror ikke det vil bety så mye for oss ettersom vi tilnærmer oss markedet og vår leveranse på en annen måte enn tradisjonelle næringsmeglere. Jeg tror markedet kommer til å bli mer og mer segregert. Det tror jeg også tallene i bransjen viser understøttet av rykter om at mange aktører sliter med inntjeningen. Slaget vil stå om å bygge en riktig kompetanseprofil og kundeorientert leveranseplattform i et stadig mer globalisert marked, sier Solberg. 

Les også: Styrker seg på utleie

Les også: Satser i Stavanger

– En bransje i endring

Solberg påpeker at de på ingen måte er en næringsmegler, men derimot en kompetansedrevet rådgiver. 

– Vi ser ikke på oss selv som noen meglervirksomhet. Satt på spissen har en megler tradisjonelt drevet med kjøp/salg og utleie, og vært oppfattet som en som har spist wienerbrød etter at partene har funnet tonen og frem til dealen er gjort. For oss handler dette om rådgivning og prosjektstyring gjennom hele prosessen og på alle nivåer med tilførsel av riktig kompetanse til riktig tid, sier Solberg, sier Solberg og legger til: 

– Kall det gjerne «transaksjonsrettet rådgivning». I tillegg leverer vi prosjektbistand og tjenester på strategisk- og forvaltningsmessig nivå som etter sin natur ligger langt unna meglertjenester, sier Solberg.   

Les også: Ny leder for utleie

Les også: Må øke staben

 

 

Powered by Labrador CMS