PÅ VINGENE: Daglig leder Trond Valle i Estate Media foran et fullstappet Estate-fly på vei til Mipim i Cannes. Nederst i høyre billedkant ses Gunnar Stavrum, administrerende direktør for Mediehuset Nettavisen AS og sjefredaktør for Nettavisen, som var en av foredragsholderne på flyet.

Eiendomsbransjen inntar Cannes

Nå løper Norges første «Conference In The Sky» av staben. Estate Media og 189 bransjekollegaer er på vei til MIPIM.

Publisert Sist oppdatert

– I en konferanse om bord i et fly er det naturlig å spørre – er toppen nådd for norsk eiendom, eller kan bransjen nå høyere, sier Gunnar Stavrum, administrerende direktør for Mediehuset Nettavisen AS og sjefredaktør for Nettavisen.

Han er en av foredragsholderne på flyet på vei til MIPIM i Frankrike.

Estate Media har chartet et fly til Cannes i samarbeid med Blackbook, og har faglig påfyll i 10.000 meters høyde. På flyet er kjente aktører som Søylen Eiendom, HAV Eiendom, Höegh Eiendom, Malling & Co, Stor-Oslo Eiendom, UNION Norsk Næringsmegling, Mustad Eiendom, Newsec, DTZ Realkapital, Sweco, Kluge, og Hjellnes Consult – for å nevne noen.

MIPIM er verdens største eiendomsmesse og avholdes 15. – 18. mars 2016.

Les også: Estate Media går i lufta under Mipim

– Kjennetegnet for en boble er at alle i ettertid ser at ting var overpriset, og svært ofte er det forhold ingen tenkte på som utløser at boblen sprekker, sier Stavrum.

– I samtaler med aktører i bransjen sier at det er mer høydefrykt nå enn tidligere, men at det fortsatt er mer lukrativt å eie eiendom enn å kjøpe aksjer eller å ha pengene i banken, forsetter han til et spent publikum.

Mindre å rutte medStavrum understreker at de norske MIPIM-deltagerne vil oppleve at den norske kronen strekker kortere i Cannes enn tidligere.

– På den annen side er også norske eiendommer blitt billigere for utenlandske investorer. Det kan være en trøst når restaurantregningene kommer på bordet, sier han.

– Fortsatt er Oslo tiltrekkende både for nordmenn og utlendinger: Økt tilflytting, nye arbeidsplasser, lav rente og relativt billig eiendom i forhold til leienivåene er fortsatt situasjonen, avslutter han, og gir ordet til Dag Inge Fjeld, partner i Blichfeldt Tangen Fjeld målgruppeinnsikt AS.

– Nyvinninger skjer i galskapens grenseland. Ordentlig gærne innovative mennesker trives ikke på kjøpesentre, kjøpesenteraktige næringsbygg, eller på Lysaker-lokket, sier Fjeld.

Les også: Datasenter nominert til MIPIM-pris

Gode relasjoner– Starten på det nye kommer alltid svært uventet. Og det nye fanges ikke opp av fokusgrupper eller trendanalyser. Man kan bare få innblikk i dette gjennom observasjoner. Jo mer som finnes på digitale møteplasser, jo viktigere blir informasjonen som utveksles i de uformelle fysiske rom, sier han.

– Mennesker som forholder seg til hverandre, er teknologiens hovedfunksjon. Slik er det også med næringseiendom. Menneskelige relasjoner er ganske stabile. Livsstil følger systematisk fra område til område, avslutter Fjeld.

Powered by Labrador CMS