Utvikling:

KJØPTE i 2020: Arctic-syndikatet kjøpte eiendommen i 2020. Eiendomsverdien var da 1,2 milliarder kroner.

Vil utvikle kontorkompleks på Helsfyr – vurderer høyhus

Et Arctic-syndikat ser muligheter for en betydelig større bygningsmasse ved Helsfyr T-banestasjon.

Publisert Sist oppdatert

I desember 2020 skrev Estate Nyheter at et Arctic-syndikat hadde kjøpt Grensesvingen 2-20 på Helsfyr av Nordea Liv. Kontorbygget er på 27.700 kvadratmeter, og ligger i umiddelbar nærhet til Helsfyr T-banestasjon. Blant leietakerne finner vi Oslo kommune ved Utdanningsetaten og Utviklings- og kompetanseetaten.

- Et sted som er mottakelig for et større volum, heter det i stedsanalysen.

Nå har Rambøll Norge og Henning Larsen – på vegne av Arctic-syndikatet Helsfyr Kontorholding Iii B AS – bestilt oppstartsmøte hos Plan- og bygningsetaten (PBE) for Grensesvingen 2-18. I henvendelsen til PBE påpekes det at Helsfyr som byutviklingsområde er i sterk vekst, og er et prioritert utviklingsområde. Det vises også til at det er planlagt en utvikling hvor nabotomtene fortettes og bygges ytterligere i høyden. Den eksisterende bebyggelsen skal beholdes og videreutvikles.

– Vi er av den oppfatning at området i tilknytning til Helsfyr stasjon tåler fortetning og vertikalitet, selv om Helsfyr i de overordnede føringene i dag ikke er tiltenkt flere høyhus. Vi ser videre at Grensesvingen 2-18 kan fungere som et peilepunkt for knutepunktet Helsfyr. Om et høyhus er riktig for eiendommen, er avhengig av flere faktorer som må vurderes gjennom videre volum og konseptstudier i samarbeid med PBE, skriver Rambøll og Henning Larsen.

I stedsanalysen er det vist to overordnede alternativer for bygningsvolumet, hvorav det ene forholder seg til eksisterende kotehøyde og det andre utfordrer den eksisterende kotehøyde. Det er illustrert høyder på henholdsvis 42, 60 og 63 meter.

– Eiendommen ligger mellom trafikkerte veier, og har en utforming og utendørs møblering i dag som gjør at det ikke er et naturlig punkt for større utendørs oppholdssoner. Men den har allikevel et stort potensial til å bidra til gode urbane rom i den forestående byutviklingen av området.

Eiendommen er en tomt med stor gjennomfart for mange gående og syklende i dag, men mangler tydelige grenser og gode byrom.

– Veien fra T-banen og inn under Grenseveien oppleves i dag mørk og lite velkommen. Vi søker gjennom prosjektet å finne løsninger som øker kvaliteten på dette området, skriver Rambøll og Henning Larsen.

Planarbeidet skal «ta vare på den eksisterende og velfungerende bygningsmassen, bidra til miljøvennlig byutvikling, gi økt antall arbeidsplasser på kollektivknutepunktet, bidra til bymessighet ved å bygge tettere opp mot Grenseveien som oppgradert bygate, og ha mål om en mer utadvendt første etasje/base».

– Samtidig skal man gi noe tilbake til stedet i form av attraktive urbane byrom med et godt mikroklima for de mange menneskene som passerer og oppholder seg i området.

I stedsanalysen påpekes det at de to største kvalitetene til tomten er muligheten for å få en fantastisk utsikt over Oslo og Oslofjorden, samt plassering tett på kollektivknutepunkt.

– Tomten som den fremstår i dag er dårlig utnyttet og har uteområder som ligger inneklemt mellom kontorbygg og trafikk, heter det i henvendelsen til PBE.

Powered by Labrador CMS