Artikkelforfatterne er advokat Simon Ulleland og advokatfullmektig Silje Haagensen i Næringseiendomsavdelingen til Thommessen.
Unngå konsesjonsfellen ved bruk av boligkjøpsmodeller
Dersom en boligkjøpsmodell er innordnet slik at den regnes som finansieringsvirksomhet etter finansforetaksloven, kan ikke boligutvikleren tilby boligproduktet uten konsesjon etter loven.
Det avgjørende for vurderingen er om boligutvikleren, sett i lys avtalene
som er inngått, må anses for å være reell eier av sin andel av boligen eller om
boligkjøperen reelt sett har overtatt hele boligen.
«Leie til eie» og «deleie»
I lys av markedssituasjonen og et ønske
om å bidra til sosial bærekraft, har det vokst frem nye og kreative ideer blant
eiendomsaktørene. De siste årene har vi sett en økning i lanseringen av nye
boligkjøpsmodeller hvor de mest kjente konseptene er "leie til eie"
og "deleie". Konseptene kan for eksempel innebære boligkjøper
eier en del av boligen og leier den resterende delen av boligen av
boligutvikler, men med en opsjon på å kjøpe boligutviklerens andel i løpet av
leieperioden. Både boligutvikler og boligkjøper kan være tjent med slike
modeller ved at boligkjøper kan komme inn i boligmarkedet raskere, samtidig som
boligutvikleren får en kontantstrøm fra boligen frem til boligkjøper eventuelt
benytter sin kjøpsopsjon - avhengig av hvordan det enkelte boligproduktet er
utformet.
Etter hvert som flere kommer til å ta i
bruk nye boligkjøpsmodeller, er det svært viktig at man som boligutvikler er
oppmerksom på at bransjen beveger seg raskere enn staten, og at gjeldende
regelverk ennå ikke er tilpasset de nye boligproduktene. Blant mange ulike
problemstillinger som oppstår ved bruk av nye boligkjøpsmodeller, velger vi her
å fokusere på en av de mest grunnleggende, nemlig hvordan boligproduktet skal struktureres
slik at man unngår konsesjonsplikt.
Det følger av finansforetaksloven § 2-1 at
det kreves tillatelse (konsesjon) for å drive finansieringsvirksomhet. Som
finansieringsvirksomhet regnes å yte
eller formidle kreditt og garantier, herunder finansiell leasing, samt annen
medvirkning ved finansiering av annet enn egen virksomhet. Basert på uttalelser
fra Finansdepartementet (uttalelse 18.09.2017, ref. nr. 17/2240) og
Finanstilsynet (uttalelse 18.10.2019, ref. nr. 19/10071) ser det ut til at boligkjøpsmodellene
ofte vurderes å være omfattet av alternativet "medvirkning ved
finansiering av annet enn egen virksomhet". Finansdepartementet har videre
slått fast at fast eiendom ikke er omfattet av det særlige selgerkredittunntaket
for varer og tjenester som finnes i samme bestemmelse. Utgangspunktet er
følgelig at dersom en boligkjøpsmodell er strukturert slik at den regnes som
finansieringsvirksomhet, har ikke boligutvikleren lov til å tilby produktet
uten særskilt tillatelse etter finansforetaksloven.
Reell eier av andel
Hva skal til for å unngå konsesjonsfellen?
Finansdepartementet har i nevnte uttalelse vurdert spørsmålet om
konsesjonsplikt slik at det avgjørende for at boligproduktet ikke skal anses
for å utgjøre finansieringsvirksomhet er at boligutvikler, basert på det
samlede avtaleforholdet og etter en helhetlig vurdering, fremstår som reell
eier av en andel av boligen, frem til boligkjøper eventuelt utøver sin
kjøpsopsjon..
Momenter som trekkes frem som sentrale i
denne vurderingen er om boligutvikleren har risiko og markedseksponering som en
eier. Blant annet vil markedsleie og et vilkår om at kjøpsopsjonen skal løses
inn til markedspris, utgjøre markedseksponering som tilsier at boligutvikler er
reell deleier. Et annet moment som trekker i samme retning er at
boligutvikleren betaler sin andel av de løpende kostnadene for boligen, som
felleskostnader. Vilkårene for utøvelse av kjøpsopsjonen trekkes også frem som
sentral for vurderingen, uten at Finansdepartementet klart presiserer hva man
her har vektlagt. I lys av Finansdepartementets helhetlige vurdering forstår vi
likevel vurderingen slik at det må være opp til boligkjøperen om boligkjøperen
ønsker å benytte seg av kjøpsopsjonen, altså at det ikke er tale om en plikt
til å benytte opsjonen (innløsningsplikt). Dersom det er tale om en
innløsningsplikt, vil avtaleforholdet kunne tolkes slik at boligkjøperen i
realiteten allerede har overtatt hele boligen.
Finansdepartementet har i samme uttalelse
presisert at det er opp til boligutviklerne selv å vurdere om
boligkjøpsmodellen krever tillatelse etter finansforetaksloven – departementet har
varslet at man ikke vil gi noen forhåndsvurderinger av boligproduktene som
tilbys. I høringsnotat fra Kommunal- og distriktsdepartementet (høringsnotat
03.07.2023, ref. nr. 23/3377) vedrørende endringer i borettslagsloven og
eierseksjonsloven for å legge bedre til rett for boligkjøpsmodeller, har
Kommunal- og distriktsdepartementet tatt til orde for at det ikke bør settes
noen begrensninger på hvilke aktører som kan tilby boligkjøpsmodellene, så lenge
avtaleforholdet er tilstrekkelig balansert. Finanstilsynet (uttalelse
19.10.2023, ref.nr. 23/8080) og Norges Bank (uttalelse 19.10.2023, ref. nr. 23/05699)
har i denne høringsrunden, uttalt at det bør være konsesjonsplikt for aktører
som tilbyr ulike boligfinansieringsmodeller, alternativt at regelverket må sette
begrensninger for hvilke aktører som kan tilby boligkjøpsmodeller.
Norsk Eiendom har nylig lansert at de i
samarbeid med Norges Eiendomsmeglerforbund, NBBL, OBOS og Fredensborg arbeider
med nye standardavtaler for boligkjøpsmodellene "leie til eie" og
"deleie". Forhåpentligvis kan dette arbeidet bidra til etablering av mer
standardiserte boligkjøpsmodeller. Vi legger til grunn at disse vil bli utformet
nettopp med sikte på blant annet å unngå at boligproduktene anses som finansieringsvirksomhet.
På sikt kan dette danne praksis for hvordan boligkjøpsmodeller kan struktureres
for å unngå konsesjonsplikt. Vi understreker likevel at det må gjøres en
konkret vurdering av hvert enkelt boligprodukt og hvordan boligproduktet
administreres i praksis, for å sikre at boligutviklerne lovlig kan tilby den
enkelte boligkjøpsmodellen uten egen tillatelse etter finansforetaksloven.
Artikkelforfatterne er advokat Simon
Ulleland og advokatfullmektig Silje Haagensen i Næringseiendomsavdelingen til
Thommessen.