VEKST: Butikkene i Scalas kjøpesentre økte omsetningen i fjor. Her fra Skedsmo Senter.
VEKST: Butikkene i Scalas kjøpesentre økte omsetningen i fjor. Her fra Skedsmo Senter.

Trosser butikkdød med vekst i sentrene

I et beintøft retailmarked, oppnådde butikkene i kjøpesentrene til Scala Eiendom en omsetningsvekst på 2,7 prosent i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen fra kjøpesentrene til Scala Eiendom endte på 8,45 milliarder kroner i 2019, noe som er 2,7 prosent høyere enn i 2018.

– Dette viser at handel har flere fasetter enn krise og konkurser. Godt drevne sentre, med eiere som tør å investere og dyktige ansatte som er «tett på» den daglige driften lykkes», sier administrerende direktør i Scala Eiendom, Hans Jørgen Mørland.

Han trekker frem flere grunner til veksten i Scalas kjøpesentre:

* Sterke dagligvaredrevne sentre er vinnere i sine lokalmarkeder, og er mindre rammet av utfordringene i klesbransjen enn de aller største shoppingsentrene

* Fortsatt satsing på komplementerende tilbud som helse, trening og servering som styrker tilbudet til kundene

* Norsk eierskap som følger og forstår utviklingen i norsk handel tett og som investerer i å modernisere eiendommene og vinne den lokale konkurransen

Totalt besøkte 26,5 millioner personer Scalas kjøpesentre i 2019, noe som er en økning på 9 prosent mot året før.

– 2020 kommer til å handle om å gjøre mer av det samme. Skjønne hva kunden vil ha, jobbe hardt og tørre å investere i de rette mulighetene. Dette er Norges mest spennende eiendomssegment med masse endringer og utfordringer foran oss. De ser vi frem til å møte, sier Mørland.