Satte fyr på salget av Fýri

Med smart teknologi fikk eiendomsutvikleren større innsikt i salgsprosessen og kom tettere på de mest aktuelle kjøperne for leilighetene i Hemsedal.

Utbyggere og eiendomsselskaper kjennetegnes gjerne av at få mennesker har ansvar for en stor omsetning, og store porteføljer. Det er også tilfellet for selskapet til familien Buchardt som siden oppstart har bygget 20 hoteller og utviklet mer enn 500.000 m² nærings- og fritidseiendom. I AB Invest jobber de to eierne, Arthur- og Anders Buchardt, og fem ansatte.

- En stor del av vår kjernevirksomhet er rettet mot destinasjonsutvikling og salg av fritidsboliger. Dette spesielt på destinasjoner som Hafjell, Kvitfjell, Gaustatoppen og Hemsedal, sier markedsansvarlig Katrine Belsvik.

Skal finne X-faktoren til alle eiendommene

Med bred bakgrunn fra merkevarebygging er hun opptatt av å løfte frem de unike kvalitetene og egenskapene til hvert enkelt prosjekt. I første omgang ved å sikre at kundene får tilgang til god og riktig informasjon, og deretter at X-faktoren til hvert prosjekt løftes frem.

- Vi skal få frem de unike kvalitetene i hvert prosjekt. Det er stor konkurranse fra andre aktører som er dyktige til å presentere sine tilbud. Derfor må vi skille oss ut og skape de beste kundeopplevelsene.

Belsvik ønsker alltid å finne momentene som overrasker og begeistrer, og sikre at inntrykkene gjennom salgsprosessen er bedre enn kundene forventer.

- Vi legger opp til personlige kundereiser for å bli best mulig kjent med hver enkelt kjøper. Det krever stadig mer for å skille seg ut, og teknologien spiller en stadig viktigere rolle, sier hun.

Har blitt god på digital markedsføring på kort tid

Belsvik har brukt kompetansen og tjenestene til det norske teknologiselskapet Marketer siden 2018.

- Det startet med et møte der jeg knapt forsto hva de snakket om, men jeg visste at det ville være veldig bra om de leverte på det de lovet, humrer hun.

Siden har kunnskapen om smart teknologi, og iveren etter å bruke nye løsninger, økt betraktelig.

- Jobben min er ikke å forstå teknologien, men å kunne nok til å velge riktig. De jeg jobber sammen med i Marketer er veldig dyktige, og hyggelige, sier hun.

Leveransene fra Marketer er særlig knyttet til landingssider, digitale boligvelgere integrert med meglersystemet, og smart teknologi som sikrer at annonsene rettes mot de mest kjøpevillige og kjøpeklare kundene.

- Det er innovativt og spennende, og enkelt å raskt gjøre endringer ved behov. Det er kult hvordan Marketer kan hjelpe oss med finkornet målretting og skreddersy kommunikasjonen mot hver kunde.

Innsikten fra landingssidene og annonseringen gir verdifull innsikt til salgsprosessene.

- Vi får ut data som gir viktige lærdommer fra prosjekt til prosjekt. Det er fascinerende å se hvor bra vi kan tilpasse markedsføringen mot de ulike typene kjøpere, enten det er en barnefamilie, eller de de som er ute etter å gjøre en god investering, sier hun.

Fikk solgt raskere i Hemsedal

Personlige kundereiser gjør at eiendommene selges raskere, og megler kan jobbe mer konsentrert mot færre og mer interesserte kjøpere.

- Vi trenger færre navn på listene fordi vi i større grad vet hvem de riktige er. Annonsene følger kundenes modningsfase som gjør at meglere kan jobbe mot de som har engasjert seg i markedsføringen over tid.

Dette var særlig viktig i salget av leiligheter på destinasjonen Fýri i Hemsedal.

Fra starten av salgsprosessen frem til overtagelse tre år senere har 100 leiligheter blitt omsatt. Belsvik er ikke i tvil om at den gode synligheten ga raskere og enklere salg. I tillegg forteller hun at de underveis måtte endre navnet på prosjektet. Omprofileringen ble gjennomført på rekordtid, og bred synlighet mot de riktige målgruppene ga stor effekt.

- På under en uke hadde interessentene gjort seg kjent med det nye navnet, sier hun.

Belsvik har også brukt teknologien på Favn-prosjektet på Hafjell, med minst like gode resultater.

Kommer med noe nytt hele tiden

Erfaringene gjør at hun nå opplever det unaturlig å ikke bruke Marketer.

- Det gir stor verdi at de klarer å samle så mye, og så riktig data. De hjelper oss forstå kundene mye bedre, og det gir utvilsomt god avkastning på investeringene.

Alternativet hadde medført en tyngre jobb for megler, som i større grad hadde måttet starte hvert prosjekt på bar bakke.

- Marketer er sultne på å skape suksess sammen med oss, og utvikler nyttige funksjoner hele tiden. Jeg er trygg på at Marketer hjelper meg lede an i den digitale utviklingen, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS