Content

Samarbeider om å rydde opp i byggebransjen

Entreprenøren Lomundal Bygg og anbudstjenesten Byggstart ønsker begge å jobbe for at byggebransjen får et bedre rykte.

Publisert Sist oppdatert
Amund Nordal, Lomundal Byggl
Amund Nordal, Lomundal Byggl

Lomundal Bygg er en av rundt 250 entreprenører som er del av nettverket til anbudstjenesten Byggstart. Byggstart hjelper forbrukere med å finne kvalitetssikrede byggefirmaer til større bygg- og renoveringsprosjekter. Kunden registrerer først prosjektet sitt på Byggstart.no, så tar Byggstart en gjennomgang av prosjektet på telefon, før de matcher kunden med 3 bedrifter som passer for dem.

Lomundal Bygg anser seg selv som en moderne aktør i bransjen. - Vi er ikke helt den klassiske mureren som tror han skal gjøre alt selv, forklarer daglig leder Amund Nordal. De har egne selgere som kommer med tilbud 48 timer etter befaring, og prosjektledere som følger kunden hele veien. - Kundeopplevelsen skal være upåklagelig fra start til slutt, sier Nordal.

Beskytter forbruker

Lomundal har gitt seg selv oppdraget å stille seg som motpart til det dårlige ryktet som byggebransjen har fått. Dette er et oppdrag som Byggstart er med på. Anbudstjenesten utfører grundige bakgrunnssjekker av byggefirmane i sitt nettverk, og tar kun inn de som har referanser, solid økonomi og relevante godkjenninger.

Svart arbeid gjør det vanskeligere for de som er seriøse å drive virksomhet, og Byggstart har nulltoleranse for svart arbeid, og kontrollerer at prosjektene de formidler blir gjennomført hvitt. Bransjen har lenge vært preget av useriøse aktører, og kvalitetssikringen til Byggstart gjør byggebransjen mindre usikker og forvirrende for privatpersoner.

I tillegg kjenner håndverkerne på et behov for å prestere når de blir anbefalt av Byggstart. - Det gir litt ekstra giv, når man er blitt anbefalt. Man kjenner på at man må prestere litt ekstra, sier Nordal.

Byggstart skiller seg fra andre anbudstjenester

Stadig flere forbrukere benytter anbudstjenester på nett som Anbudstorget, Mittanbud og Mittoppdrag. Imidlertid har mange av disse fått varierende rykte. Dette er til dels på grunn av begrenset kvalitetssikring av tilbyderne som får lov til å være på plattformene, og at det ofte oppleves som tilfeldig hvem man ender opp med å få kontakt med. Derfor har heller ikke forbrukere i særlig grad ønsket å benytte anbudstjenestene for større prosjekter. - Dette er problemet som Byggstart løser, sier Nordal i Lomundal Bygg.

Når kunden legger inn prosjektet sitt hos Byggstart, kan de være trygge på at de blir koblet med kvalitetssikrede aktører. Byggstart plukker ut 3 kandidater som alle har gode referanser fra tilsvarende prosjekt som kunden skal i gang med. På den måten kan kunden heller fokusere på inntrykket og tilbudene de får, heller enn å være bekymret for kompetansen til bedriftene som er med i anbudsprosessen.

Nordal synes tjenesten til Byggstart er klart gunstig for kunden, og er glad for at de får tre forskjellige tilbud å velge mellom. - Det er fint for kunden sin del at de kan sammenligne tilbud fra ulike tilbydere, slik at de kan velge selv, og veie for og imot.

Byggstart ivaretar også byggerfirmaene sine interesser ved å sende dem prosjekter som er interessante for dem, med tanke på lokasjon, tidspunkt for gjennomføring og type prosjekt. - Det er stor forskjell på Byggstart og de andre, understreker Nordal.

Powered by Labrador CMS