PÅ PLASS: Findables CEO Fredrik Wisløff (th) har fått med Thomas Reinartz til å lede den kommersielle satsingen i selskapet som bruker AI for å håndtere bygg- og anleggsbransjens dokumentasjonsjungel.

Proptech-selskapet Findable rigger seg for vekst

Findable opplever sterk vekst. Nå økes satsningen på det kommersielle og Thomas Reinartz er på plass for å bygge opp salgsavdelingen.

Publisert

Med Malling & Co Venture og Construct Venture (OBOS og AF Gruppen) på eiersiden, har Findable ambisjoner om å rydde i bygg- og anleggsbransjens dokumentasjonsjungel ved hjelp av kunstig intelligens (AI). Det seneste året har selskapet gått fra 5 til 15 ansatte og landet kunder som Nordr, Betonmast, Veidekke, Statsbygg og kommuner som Moss, Stavanger, Tromsø og Nittedal. Omsetningen har gått fra 2 millioner kroner i oppstartsåret til mellom 4 og 5 millioner i fjor og nå girer selskapet opp satsingen.

– Vi har ikke jobbet noe særlig med salg frem til nå, det har vært mye word of mouth. Det er mange byggeiere og forvaltere der ute som har en utfordring med å holde orden på dokumentasjonen, som egentlig er verdipapirene til byggene. Men med Thomas Reinartz på plass fra januar, skal vi øke satsingen på salg, sier CEO og Co-Founder Fredrik Wisløff i Findable.

Estate Nyheter treffer Wisløff og Reinartz i Estates lokaler i Rådhusgata midt i det som er en hektisk periode for proptech-selskapet.

Reinartz kommer i fra proptech selskapet Propely, hvor han har bygget opp det kommersielle. Videre har han erfaring fra First Mover Group, og han har også hatt en sentral rolle i Regus’ norske virksomhet.

– Vi er veldig fornøyde med å få ansatt Reinartz, han kommer fra en tilsvarende rolle og kjenner mange av utfordringene, og vil være en viktig brikke for oss i vår videre vekst, sier Wisløff

Han forteller at Findable nå er i en omstruktureringsfase med det kommersielle.

– Plattformen vår er nå i bruk hos over 30 kunder og vi har en kommersiell plan for videre utvikling, sier Wisløff

– Det er et veldig spennende selskap. De har en tjeneste som egentlig ikke har eksistert tidligere, det er en disruptiv teknologi. Omfattende manuelt arbeid med dokumentasjonen erstattes med automatisering. De to største konkurrenter er å leve med kaoset eller manuell arbeidskraft. Det er både tidkrevende og kostbart samtidig som dokumentkravene bare vil øke i tråd med bærekraftsmålene, sier Reinartz.

– Vi kjenner for eksempel til transaksjoner hvor det ble gitt over 5 millioner i avslag fordi man manglet dokumentasjon på branndører. DD-prosesser er ofte være hektiske og det kan lønne seg å være klar, skyter Wisløff inn.

Findable bistår kunder å få kontroll på dokumentasjonen og sikre at den er i samsvar med lovpålagte krav. Dokumentasjonen er også sentral i forvaltningen av byggene. For å gjøre dette, bruker Findable kunstig intelligens (AI), som leser innholdet i dokumentene, gjenkjenner og kategoriserer det automatisk. Den fjerner også duplikater.

– Vi ser at det gjerne er over 25 prosent duplikatfiler. De har som regel forskjellige filnavn og ligger flere steder. Vår AI finner også mange dokumenter på andre språk enn det man egentlig godtar i et byggeprosjekt. Flere er ikke klar over hvor dårlig tilstanden er på dokumentasjonen i dag, og mange har dårlig samvittighet for at de ikke har fått gjort noe med det. Dokumentasjon har en direkte effekt på verdien av bygget og hvor effektivt du klarer å drifte det, sier Wisløff.

Thomas Reinartz legger til at dokumentasjonen blir enda mer aktualisert innenfor bærekraft.

– Skal du ha BREEAM-sertifisering, må du finne dokumentasjonen, som igjen kan avgjøre om man får grønne lån på bygget. Jeg tror fokuset på miljø vil øke fremover, sier Reinartz.

– Skal dere satse internasjonalt?

– Vi har gjort en pilot i Danmark med en stor aktør og skal ut internasjonalt i år. Vi skal også hente mer kapital i løpet av året for videre vekst. Vi ser på om vi skal gjøre det før eller etter sommeren. Fundamentet for den internasjonale satsingen er på plass, sier Wisløff.

Powered by Labrador CMS