Den 15. november 2023 lanserer Standard
Norge en standard for utbyggingsavtaler- «Byggblankett 8447 Utbyggingsavtale
mellom kommune og utbygger om utbygging til gjennomføring av en
arealplan».
Standarden skal være et rammeverk for
forhandlinger mellom kommuner og utbyggere om ved inngåelse av
utbyggingsavtaler. Den skal bidra til at spørsmål som typisk oppstår i
utbyggingsavtaler løftes frem og reguleres på hensiktsmessig måte.
Standarden avklarer ikke de mange
rettslige spørsmålene som kan oppstå ved bruk av utbyggingsavtaler. Det er
altså ikke slik at anvendelse av standarden uten videre vil innebære at en
utbyggingsavtale er gyldig. Selv om standarden benyttes vil partene derfor, som
før, måtte foreta konkrete vurderinger av om avtalen ligger innenfor rammene av
det til enhver tid gjeldende regelverk.
En «a la carte meny»- ikke en «fiks
ferdig» utbyggingsavtale
Byggblankett 8447
(«standarden»/«blanketten») er ikke en «standard» i tradisjonell forstand. Den
er altså ikke en «fiks ferdig» utbyggingsavtale mellom en kommune og en
utbygger. Standarden tar, for eksempel, ikke stilling til om kravene til
nødvendighet og forholdsmessighet i pbl § 17-3 er oppfylt i det
enkelte tilfellet, men forutsetter at avtalen ligger innenfor det til enhver
tid gjeldende regelverk. Hvorvidt så er tilfelle vil partene måtte vurdere «på
siden».
Standarden
Standarden er utviklet av en bredt sammensatt
komité- «SN/K 367 – Utbyggingsavtaler». I siste fase har komiteen bestått av
representanter fra Asker kommune, Boligprodusentenes Forening, Entra ASA,
Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA), Kommunal- og
distriktsdepartementet (KDD), KS, Moss kommune, Norges miljø- og
biovitenskapelig universitet (NMBU), Norske Boligbyggelags Landsforbund SA
(NBBL), Norsk Eiendom, Norsk Kommunalteknisk Forening, Oslo kommune og CMS
Kluge Advokatfirma AS. Fredrik Holth ved NMBU har vært komiteens leder.
Standarden skal på den annen side tjene
som et rammeverk for forhandlinger om utbyggingsavtaler mellom kommuner og
utbyggere. I tillegg - og ikke minst – tilbyr standarden kvalitetssikrede
standardtekster som partene kan velge fra, beroende på omstendighetene og
behovene i det enkelte tilfellet. Slik sett bærer standarden preg av å være en
«a la carte meny», som partene kan hente bestemmelser fra til bruk i
utbyggingsavtaler.
At det er utviklet en «blankett» i stedet
for en «standard» i tradisjonell forstand, er begrunnet i at en blankett gir
større fleksibilitet enn en mer låst standard. Behovet for fleksibilitet
skyldes, blant annet, at det kan være betydelige faktiske og rettslige
forskjeller mellom ulike utviklingsprosjekter, noe som kan begrunne nokså ulike
avtalereguleringer. Det kan videre foreligge ulikheter mellom ulike kommuner
hva gjelder økonomiske og andre forhold, som også kan begrunne ulike
avtalereguleringer. Endelig vil en blankett være godt egnet til å ivareta
hensynet til den politiske skjønnsutøvelse og myndighet som er lagt til
kommunene i medhold av plan- og bygningsloven.
Nærmere om innholdet i standarden
Blanketten tilbyr kvalitetssikrede
standardtekster til regulering av henholdsvis utbyggers og kommunens
rettigheter og plikter ved gjennomføring av arealplan, eksempelvis til
regulering av tiltak som utbygger skal oppføre, men som kommunen skal bli eier
av. Som eksempler kan nevnes tekster som regulerer ferdigstillelse, eventuell
sikkerhetsstillelse, overskjøting og kommunens overtakelse av tiltak som
utbygger skal besørge.
Standarden tilbyr også standardtekster til
regulering av eventuelle forpliktelser for kommunen. Som eksempler kan nevnes
tekster til regulering av tiltak som kommunen skal besørge, og tekster til
regulering av eventuelle kontantbidrag som kommunen skal bidra med.
Blanketten åpner også for individuelle
tilpasninger på et antall punkter. I tillegg er det inntatt et hovedpunkt
«Særlige bestemmelser», som gir en generell og vid anledning til å regulere
spørsmål som standarden ikke omtaler, eventuelt for å avtale avvikende
bestemmelser.
Vi vil gi en nærmere omtale av
hovedpunktene i standarden i en senere artikkel, herunder av reguleringene som
standarden tilbyr.
Særlig om merverdiavgift
Standarden tilbyr standardtekster til
regulering av samarbeid om merverdiavgift på kommunal infrastruktur.
Standardtekstene regulerer samarbeid både ved overføring av justeringsrett, ved
overdragelse av justeringsplikt og ved anvendelse av «Valdresmodellen» (i
praksis også benevnt «anleggsbidragsmodellen»).
Standarden tar likevel ikke stilling til hvorvidt
partene skal samarbeide om merverdiavgift. Partene må derfor krysse av for om
de skal eller ikke skal samarbeide om å redusere avgiftsbelastningen på kommunal
infrastruktur. Hvis partene ikke skal samarbeide om merverdiavgift, går alle
bestemmelsene som er utarbeidet av hensyn til merverdiavgift ut av standarden.
Standarden tar heller ikke stilling til hvilken
modell som skal benyttes dersom det først inngås et samarbeid. Den tar
heller ikke stilling til om en andel av avgiftsbesparelsen skal tilfalle
kommunen, ei heller hvor stor en slik eventuell andel skal være. Disse
spørsmålene overlates til partene å forhandle om innenfor de rettslige rammene
som til enhver tid måtte gjelde, på samme som i standarden for øvrig.
Det standarden derimot tilbyr er
kvalitetssikrede standardtekster til bruk for de tre respektive
samarbeidsmodellene dersom/i den utstrekning det avtales at partene skal
samarbeide om merverdiavgift. Tekstene skal dels bidra til oppfyllelse av
vilkår for fradragsrett/kompensasjon i medhold av avgiftsreglene og dels
regulere partenes innbyrdes rettigheter og forpliktelser under de respektive
modellene, som for eksempel bestemmelser om hvorvidt utbygger skal ha plikt til
å stille sikkerhet osv.
Praktisk bruk
Standarden er en interaktiv, elektronisk
og logisk oppbygd blankett. Under de enkelte punktene i blanketten, som for
eksempel under hovedpunktet «Utbyggers forpliktelser», må partene ta ulike valg
beroende på omstendighetene og behovene i det konkrete tilfellet. Eksempelvis
tilbys det under dette hovedpunktet standardtekster både til bruk for tilfeller
hvor utbygger skal yte kontantbidrag og standardtekster til bruk for tilfeller
hvor utbygger skal besørge realytelser.
Standarden tar også høyde for at det i
noen avtaler bare vil være behov for avtaleregulering av et tiltak, mens det i
andre avtaler vil være aktuelt å regulere flere tiltak. Dette er løst gjennom
en «Legg til tiltak»-funksjon.
Standard Norges lansering av standarden
Blanketten lanseres under et webinar i
regi av Standard Norge den 15. november 2023 kl. 08.30–10.00. Webinaret kan
være vel verdt å få med seg for de som jobber med utbyggingsavtaler.
Informasjon om webinaret og link til påmelding finnes på Standard
Norges hjemmesider.
Artikkelforfatterne er advokatene Tarjei Pedersen og Alexander
With i CMS Kluge Advokatfirma. Advokat With har fra 2017 vært medlem i komiteen som har utarbeidet den
nye standarden.