163 LEILIGHETER: Det store flertallet av de 163 leilighetene i prosjektet er konvensjonelle boliger.
163 LEILIGHETER: Det store flertallet av de 163 leilighetene i prosjektet er konvensjonelle boliger.

Knallsalg i spektakulært prosjekt, men fremdeles er ingen skilsmisseboliger solgt

– Det er nok lettere å selge skilsmisseboliger og venneleiligheter når prosjektet står ferdig om 2 år, sier daglig leder Olav Birkenes i Birk & Co.

Publisert Sist oppdatert

I desember 2017 skrev Estate Nyheter at Birk & Co ønsket å teste ut fremtidens boformer i prosjektet Fyrstikkbakken 14 på Bryn i Oslo. Blant boformene er skilsmisseleiligheter. Dette er tvillingleiligheter, der to ulike boliger deler en fellesdel. Bokonseptene omfatter også deleleiligheter der to, tre og fire venner kan eie hver for seg og bo sammen.

DELEMETER: I Fyrstikkbakken 14 blir det blant annet sauna på taket, gjesteleiligheter, selskapslokale med eget kjøkken, sykkelverksted og sykkelvaskepunkt.
DELEMETER: I Fyrstikkbakken 14 blir det blant annet sauna på taket, gjesteleiligheter, selskapslokale med eget kjøkken, sykkelverksted og sykkelvaskepunkt.

Bystyret i Oslo godkjente reguleringsplanen for prosjektet i desember 2019. Prosjektet omfatter 163 leiligheter i tillegg til såkalte delemeter. Dette er kvadratmeter man deler med andre, og som man også kan bruke helt for deg selv.

I Fyrstikkbakken 14 blir det blant annet sauna på taket, gjesteleiligheter, selskapslokale med eget kjøkken, sykkelverksted og sykkelvaskepunkt. Dette er også det første kommersielle boligprosjekt som realiseres i FutureBuilt-programmet, der målet er å redusere klimagassutslipp med 50 prosent.

Nesten 65 prosent er solgt

Boligene i Fyrstikkbakken 14 ble lagt ut for salg i slutten av november i fjor. Så langt er nærmere 65 prosent av enhetene solgt, men ingen av disse er skilsmisseboliger eller venneleiligheter.

– Vi har testet venneleilighetene i markedet, men tilbakemeldingene er at ferdigstillelse er for langt frem i tid. De som er interessert i slike leiligheter, vil ha de nå. Det er få som tenker så langsiktig at de planlegger å flytte inn i en venneleilighet om 2 år. Det samme gjelder naturlig nok for skilsmisseboliger, sier daglig leder Olav Birkenes i Birk & Co.

Han er imidlertid overbevist om at disse løsningene vil bli etterspurt i fremtiden.

– Dette vil gi et helt nytt marked, der man kan kjøpe deler av en fysisk leilighet, som vi også tror kommer til å bli veldig vanlig – like vanlig som å leie et rom i et kollektiv. Bokostnad per måned, inklusive renter, avdrag og oppvarming, kan komme helt ned mot 5.000 kroner per måned, sier Birkenes.

Han forteller at deleleilighetene også egner seg som omsorgsboliger for personer med spesielle behov. Det har allerede kommet hevendelser fra enkeltpersoner og omsorgsvirksomheter om slike boliger. I tillegg mener han at deleleilighetene burde være av interesse for Oslo kommune.

– Kommunen kunne for eksempel ha kommet inn på eiersiden i en «leie til eie»-modell, istedenfor å bare kjøpe hele blokker. Vi er helt sikre på at det går an å finne gode løsninger på boligproblematikken i Oslo dersom det offentlige og private kunne jobbe tettere sammen, sier han.

Heldigitalt boligsalg

Fyrstikkbakken 14 er et samarbeidsprosjekt mellom Birk & Co og AF Gruppen. De har verken papirprospekt eller fysisk visningssenter i prosjektet, men har satset stort på digitalisering i alle ledd.

– En etablert sannhet er at man da lett kan miste en del godt voksne kjøpere, som ikke er så gode på «data» dersom man kun har digitale flater som salgskanal. Det vi ser så langt, er at hele 11 prosent av boligkjøperne våre er over 60 år, og vi tror at fremtidens boligsalg vil bli heldigitalt hos alle aktører innen få år, sier Birkenes.

Mange innovasjoner små

– For oss i AF Eiendom har det vært utrolig artig å være med på et så ambisiøst og fremtidsrettet prosjekt, forteller porteføljedirektør Katharina Hernæs.

– Skal man vinne fremtidens boligkjøpere, må man tørre å teste ut nye konsepter og finjustere disse underveis. Jeg synes det er utrolig gøy at vi har fått til så mange ulike store og små innovasjoner i prosjektet, så vil tiden vise hvor vi treffer midt i blinken og hva som eventuelt bør justeres.

Hun forteller også at planvalgene har vært en stor suksess.

– Mellom 30 og 40 prosent av kundene våre gjør planvalg. Mange av planvalgene har vært gratis til nå, og kundene kan velge skyvevegger, oppfellbare senger, ekstra bod, og antall soverom. Vi tror en slik fleksibilitet for kunden er en del av årsaken til at salget har gått så bra som det har gjort, sier Katharina Hernæs.

Powered by Labrador CMS