MANGE MILLIONER: Grethe W. Meier og de andre boligmeglerne vil ta mange millioner i omsetning fra Finn.no

Utfordrer Finn.no: – Hadde jeg vært forbruker nå, ville jeg ha klappet litt i hendene

Eiendomsmeglere er lei av den dominerende posisjonen til Finn.no i markedet for boligannonser.

Publisert Sist oppdatert

Saken er oppdatert med utfyllende kommentarer fra Grethe W. Meier.

OSLO SENTRUM (Estate Nyheter): Mandag 16. april braker det løs for den nye markedsplassen Hjem.no.  Nordmenn skal nå et reelt valg av markedsplass for boligannonser. Hjem.no tar opp kampen med giganten Finn.no. Plattformen skal presenteres på Boligdagene til Estate Kunnskap i neste uke. 

Det nye eierselskapet er Bomega. Bak Bomega står eiendomsmeglerne Privatmegleren, Eie, Nordvik, Krogsveen, Sørmegleren, Eiendomsmegler Vest og &Partners eiendomsmegling. Styreleder i Bomega er adm. direktør Grethe W. Meier i Privatmegleren.

Eierne mener Finn.no har nær monopol i det norske boligannonsemarkedet.  Ifølge Bomega har prisendringer fra Finn.no gjort boligsalg «flere hundre millioner» kroner dyrere. Meier er entusiastisk til nå å kunne utfordre giganten.

Mer forutsigbarhet

– Denne reisen har vart i tre år. Eierne i dag har jobbet i 2,5 år med dette prosjektet, det har vært nødvendig. Vi har måttet kjenne på modenheten og lysten til å klare å komme med en ny løsning. Det startet med at tiden er moden. 

– Årsaken er at den dominerende aktøren selvfølgelig har mulighet til å styre prisen. Men vi ønsker mer forutsigbarhet på pris og kunne eie data selv, sa Meier på en pressekonferanse i Oslo sentrum torsdag morgen.

Det nye selskapet har valgt en ekstern teknologileverandør, danske Zrch. De bruker  kunstig intelligens. Hjem.no blir dermed den første markedsplassen som baserer seg på den nye teknologien.

– Vi skal primært konkurrere på en bedre løsning, det er ikke pris som blir utslagsgivende. Så er det forutsigbarhet ved prising og teknisk utvikling. Vi skal ha et mye bedre produkt for boligkjøper og boligselgere enn det som finnes på markedet i dag, sier Meier til Estate Nyheter.

Taper mye i år

Men Hjem.no kommer til å ligge på et mye lavere prisnivå fra Bomega ut til megleren enn det de får fra Finn i dag. Meier sier de kommer til å tape ganske mange penger gjennom 2024. Så er målet å gå litt i pluss i 2025.

Meglerne får i dag rabatt hos Finn ut fra størrelsen. De må betale per objekt. Hjem.no skal utfordre et marked med mange hundre millioner kroner i omsetning. Meier sier at meglerne ikke går bort fra Finn nå. Det blir dobbel annonsering en periode. Så er det opp til forbrukeren å velge.

Med den nye teknologien følger nye muligheter for boligkjøperne. I en senere versjon kan boligkjøpere på en visning få melding om at budrunden har startet og følge med på budgivningen selv om de ikke deltar. 

– Det lar seg også å legge inn hva boligen tidligere er solgt for, men som Bomega venter med å legge inn. På vent ligger også prisen for gjennomsnittsboligen ol. i området man søker. 

Ekstrem prisøkning

– Hva med mottrekk fra Finn?

– Det eneste vi vet, er at de i begynnelsen av året kjørte en massiv markedsføring. Det andre de har gjort, i hvert fall hos oss, er at de har økt det som heter liten pakke. Vi har egentlig måttet kjøpe medium eller stor pakke, ellers så får ikke meglerne informasjonen.

– Derfor økte de prisene i januar i år på liten pakke hos hos oss med 700 prosent, slik at vi ikke kunne bruke den, hevder Meier.

Hun sa på pressekonferansen at de tenkte om de skulle utarbeide en portal selv, eller se på det som finnes eksterne løsninger. 

Kjempepositive

– Vi føler oss veldig trygge på teknologibiten og har muligheten til å kjøpe kompetanse der vi trenger det. Tilbakemeldingene fra meglerne har vært kjempepositive, og de nåværende eierne har vært villige til å gå inn med mer penger.

– Til daglig er vi konkurrenter. Men i 2,5 år har vi stått skulder ved skulder. Hadde jeg vært forbruker nå, ville jeg ha klappet litt i hendene. Vi vet at Finn kommer til å gjøre noen grep, og det er opp til forbrukerne å velge. Men jeg er helt sikker på at dette blir bedre for forbrukerne, sa Meier.

Det har vært andre forsøk på å utfordre Finn.no, som ikke har lykkes. Så hvorfor skal denne markedsplassen lykkes?

– Forskjellen er at initiativet kommer fra oss og ikke en annen leverandør som har har en løsning. Vi har hatt den intense motivasjonen i magen om få det til. Foreløpig er det, versjon 1.0, og vi regner med å få mange tilbakemeldinger. Målet er hele tiden å ligge langt, langt foran andre løsninger, sa Meier.

Lavere priser

Daglig leder i Bomega blir Rune Paulseth. Han sa på pressekonferansen at de har utfordret meglerne på deres ønsker fra et forbrukerperspektiv.

– Dette er et forsøksmarked. Vi ønsker å få erfaringer for å tilby til et større marked og håper å sette agenda på pris. Vårt mål er å endre prisdynamikken i markedet. Det er ingen tvil om at dette blir en markedsplass for eiendom, initiert av bransjen selv. 

– Målet er å sette en ny standard, skape noe annerledes og noe unikt. Konkurranseaspektet skal utfordres, det er ikke nok konkurranse, sa Paulseth.

En typisk boligannonse på Finn.no i dag koster ifølge Meier rundt 3000 kroner.

Kommer til deg

Brukerundersøkelser viser at 34 prosent ønsker tjenester som gjør det enklere å finne relevante boliger. Mange med flytteplaner ønsker mer moderne verktøy og teknologi når de skal kjøpe bolig.

– I de tradisjonelle løsningene ligger annonsene kronologisk. Vi ønsker at boligen og annonsen skal komme til deg. Når det gjelder kartløsninger, vet vi at boligkjøpere holde seg innenfor et definert område.

– Hos oss kan du fritegne inn i kartet det området du ønsker, men også boliger som ligger litt utenfor området. Så bruker vi AI-verktøy for bildesammenlikning. Bildene i en annonse er ifølge meglerne noe av det viktigste. En kjøper kan gå inn og se på spesifikke rom, som hvordan badet og kjøkkenet ser ut. Boligselgerne får derfor flere relevante kjøpere inn på visning, lovet Paulseth.

Finn må skjerpe seg

Det legges også opp til en leveårskalkulator, spesielt beregnet på yngre kjøpere. Her kan de legge inn andre kostnader, i tillegg til lånekostnadene. 

Det nye initiativet hilses velkommen av adm. direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund. For dem har det vært maktpåliggende med økt konkurranse.

– Det er nesten ikke til å tro at noen klarer å etablere en konkurrent. Det tror jeg er utrolig bra for forbrukeren. Finn må skjerpe seg, jeg tror vi får bedre tjenester til en riktigere pris. Det er det som er poenget med konkurranse. All ære til de som har tatt opp hansken, sier Geving til Estate Nyheter.

Powered by Labrador CMS