Facilius-gründer Ken Arne Lerpold blir en del av 3D-selskapet Goldbox. Foto: Per Martin Haaheim.
Styrker 3D-satsingen i eiendom
Estate Medias reklamebyrå Blake AS går inn i 3D-selskapet Goldbox. Målet er å styrke bredden og øke kvaliteten i 3D-tilbudet.
Gjennom en mindre eierandel i Facilius AS har Estate Media de seneste årene gjort sin 3D-satsing for eiendomsbransjen. Nå tas satsingen et steg videre ved et eiermessig samarbeid med 3D-leverandøren Goldbox, som hovedsakelig har jobbet med boligsegmentet.
Det 100 prosent Estate Media-eide reklamebyrået Blake AS går inn på eiersiden i Goldbox med 14 prosent. Facilius’ gründer og daglige leder Ken Arne Lerpold tar en eierpost på 14 prosent i Goldbox, noe hans medeier Truls Svendsen i Facilius også gjør. De øvrige 58 prosentene i Goldbox eies av Goldbox’ gründer Petter Burhol og 3D- og animasjonsselskapet Gimpville. Gimpville har blant annet levert effektene til storfilmen Skjelvet. Goldbox har også jobbet med Skjelvet med å gjenskape flere bygg og områder i 3D, som Gimpville har brukt videre til effektene.
– Vi har lett etter en samarbeidspartner som kan styrke bredden og kvaliteten, og da falt valget på Goldbox. Grunnen til denne løsningen er at jeg ønsker å levere ytterligere kvalitet til kundene. Goldbox har de siste fem årene utviklet seg til å bli en betydelig leverandør av 3D-illustrasjoner av høy kvalitet. Facilius’ arbeid og kundeforhold vil bli videreført i Goldbox, og jeg vil fortsette å være hovedkontakt for kundene gjennom Blake, sier Ken Arne Lerpold, daglig leder i Facilius.
Petter Burhol i Goldbox forteller at de har hatt ambisjoner om å gå inn i næringseiendomsmarkedet innenfor 3D, og at et partnerskap med Blake AS var det beste alternativet.
– Ken Arne har veldig mange gode kundeforhold i næringseiendom og er godt kjent med bransjen. Vi har hovedsakelig jobbet mot boligmarkedet, og vil nå nyte godt av Ken Arnes nettverk innenfor næringseiendom. Vi gleder oss også til å jobbe med Blake. Sammen med dem kan vi tilby et bredere produktspekter, sier Burhol.
Goldbox startet med å jobbe mot filmbransjen, men gikk etter hvert inn i 3D-markedet for boliger.
– Vi har bygd oss rolig opp med fokus på grundig og godt arbeid. Vi har bare gjort et par-tre småprosjekter innenfor næringseiendom, men ser store muligheter i dette samarbeidet, sier Burhol.