Storsatsning i Litauen
Hvis man ser på omfanget av kontrakten det norske selskapet Parkerings-Compagniet AS har inngått med den litauiske hovedstaden Vilnius, snakker man faktisk om den største parkeringskontrakten som er inngått i Nord-Europa. Hovedaksjonær i selskapet er Odd Rune Austgulen gjennom selskapet Indre By Eiendom.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Selskapet skal etablere et parkeringssystem lik Oslo og gjøre et infrastrukturert grep som vil bedre de trafikale forholdene i byen vesentlig. Avtalen omhandler faktisk hele Vilnius by med 650 000 innbyggere og en bilmasse på over 10 000 flere kjøretøyer enn Oslo. Det er påtenkt ti parkeringshus ? hvor det er snakk om å legge halvparten under jorden. Dette vil gi opp mot 4000 parkeringsplasser. De neste fem årene er det planlagt å bygge to parkeringshus per år. Plasseringen er dog ikke ennå bestemt, men stedene er blitt foreslått for bystyret i Vinius. I tillegg til dette har selskapet også kontrakt på kontroll av parkering i gatene. Samlet vil dette alt i alt bety 10 000 parkerings-plasser som Parkerings-Compagniet vil ha kontroll over. Selskapet er i ferd med å investere over 300 millioner kroner i det litauiske markedet. På sikt mener Parkerings-Compagniet at omsetningen bør ligge på ?noen? hundre millioner kroner i året. Her er noen utfordringene de står foran:– Et gatenett som er ?sprengt? i rushtrafikken – Upålitelig kollektivtrafikk – Stor mangel på korttidsparkering i sentrum – For mange reserverte parkeringsplasser – Dårlig utviklete transportkorridorer
Nytt marked
? Det har skjedd mye i Baltikum de tre siste årene, sier markedsdirektør Per Vidar Raste i Parkerings-Compagniet til NæringsEiendom. Dette er den største satsningen for selskapet noensinne. Selskapet har allerede etablert en egen organisasjon i Vilnius, som driver det som er gateparkering i dag ? det betyr om lag 200 parkeringsautomater og 80 årsverk.? Vi som er ryggraden i Parkerings-Compagniet har lang erfaring innen parkering og trafikk, blant annet fra Oslo kommune, sier Raste. Da selskapet skrev under avtalen med Vilnius, tok de over det kommunale parkeringsselskapet og deres arbeidsstokk. Da var antallet på rundt 100 ansatte, men en siling av uhederlige medarbeidere senket tallet ned til 80. Raste opplyser at målet er å komme ned på 30 ansatte. Når alle parkerings-husene er åpnet blir det likevel kanskje en økning i ansatte. Raste presiserer overfor NæringsEiendom at all personal-politikk foregår i henhold til de lover og regler som er i Litauen.
Politiske mål
Bystyret i Vilnius håper at Parkerings-Compagniets arbeid medfører at man tar bedre vare på miljøet i byen, spesielt det som er av historisk og kulturell verdi. Samt at lyd og luftforurensningen blir vesentlig minsket. Men trafikkut-bedringene gir også andre målsetninger:– Oppblomstring av finanslivet i den indre bykjerne– Bedre forhold for administreringen av byen – Økt bruk av kollektivtrafikk – Trafikksikkerheten økes – Økte inntekter fra parkering– Bedre forhold for syklister og fotgjengere
Mot Europa
? Vi jobber med spesielt med veitrafikkloven i landet opp mot de europeiske lovene. De baltiske landene har jo ønske om å bli medlem av EU, så det er jo snakk om tilpasning det vi driver med nå, sier Raste. Vilnius hadde en anbudsrunde som flere europeiske selskaper deltok i. Pakken Parkerings-Compagniet bidrar med, gjør at man får et helhetlig system som tar for seg den trafikale flyten, gågater og fremkommelighet for kollektivtrafikken. Selve kontrakten ble inngått 30. desember 1999. Til registrering av gatenettet har selskapet hatt hjelp av den tekniske høyskolen i Vilnius. Ansvaret for parkering i gatene har de kontrakt på i 13 år fremover. Når den utløper vil rettighetene overføres tilbake til byen. I dag mottar byen en andel av hver løste billett. Per dags dato ligger prisen på 4.50 kroner i timen. Raste tror denne prisen vil stige om bystyret godkjenner planene som Parkerings-Compagniet har lagt fram for dem.? Prisen vil bli regulert etter parkeringsmønstre. I sentrum vil det bli dyrt, mens det blir billigere utover, sier Raste. Han legger til at parkeringshusene ikke vil tjene penger med en gang, bortsett fra de som ligger i den indre kjernen av sentrum.
Samarbeid
Til entreprenørvirksomheten vil det bli inngått en avtale med den lokale avdelingen av Skanska. Dessuten har selskapet en egen litauisk kontaktperson, Jonas Tamulis. Han har i følge Raste en bred kontaktflate med politikere i Vilnius. Videre har Parkerings-Compagniet hyret inn et eget litauisk informasjonsbyrå. De skal jobbe opp mot befolkningen og gi dem kunnskaper om arbeidet til det norske selskapet.Vi bruker mye tid på dette arbeidet. Det er alltid kontroversielt å endre på etablerte ting.? Vilnius er belastet med mye gjennomgangstrafikk og vi vil lede denne inn i ringveier, som i Oslo. I Vilnius er det kun to ringer som er planlagt, hvorav Ring 1 allerede eksisterer. En annet mål er å få bort trafikken fra gamlebyen, som er den største i Baltikum. Denne er ikke tilpasset dagens trafikk og man ønsker å ha parkeringshus i nær tiknytning til denne. Det har vært det vært en del diskusjoner i landets aviser, fordi man frykter at ikke-oppdagede kulturskatter kan gå tapt hvis man bygger underjordisk parkeringshus i dette området. Raste sier det ikke er bestemt hvor mange parkeringshus det blir i dette området, eller om bygging blir over eller under jorden.. Tidlig neste år vil det første parkeringshuset stå ferdig like ved det gamle kinoteatret i sentrum av Vilnius. Hovedaksjonær i Parkerings-Compagniet er Indre By Eiendom. Bak dette selskapet står ringreven Odd Rune Austgulen, som de siste årene har bygget seg opp innen eiendom i Oslo og Bergen. Ex-Investa-sjefen sier til Nærings-Eiendom at han gikk inn i Parkerings-Compagniet i fjor høst.? Arbeidet i Litauen ble innledet før jeg trådte inn i selskapet, men det er liten tvil om at parkeringshus i dette området kan bli hyg-gelig forretning. Utvikling av kontoreiendommer og parkering henger sammen, og vår inntreden i Parkerings-Compagniet er derfor en naturlig prosess, sier Austgulen fra mobiltelefon i Oslo. For det meste befinner han seg i Bergen, men denne dagen er han i hovedstaden.? Vi har noen eiendommer i Oslo. I det siste har vi solgt noe, kjøpt noe annet, men investeringene våre er ganske beskjedne.? En investering på 300 millioner kroner i P-hus Litauen kan vel knapt kalles beskjeden?? Nei, kanskje ikke. Vi hadde vel heller ikke gått i Parkerings-Compagniet om vi ikke hadde tro på investeringene, konkluderer Odd Rune Austgulen.
Parkerings-Compagniet ble etablert i 1996 og hadde en omsetning i fjor på 32 millioner kroner. Hovedaksjonær er Indre By Eiendom med 51 prosent. Selskapet vurderer parkering som en integrert del av en fremtidsrettet eiendomsutvikling. Målet til selskapet er å utvikle seg selv og tilhørende dattersselskaper til et av de tre største parkeringsselskapene innen det geografiske området Norden, Baltikum og Polen. Nå er det Baltikum som er i skuddet, og de erfaringene man har herfra vil man bruke videre i sine satsninger i Polen.