Steen & Strøm med nytt konsept
Steen & Strøm lanserer nå i Danmark et nytt pop up-konsept.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Business.dk (Berlingske Tidende) skriver at Steen & Strøm, som er en av Danmarks største kjøpesenteraktører, nå går nye veier for å fylle opp ledige lokaler. I samarbeid med videoutleiekjeden Blockbuster testes nå ut det nye konseptet i kjøpesentrene Field´s og Kolding Storsenter.
Pop up-konseptet innebærer at en virksomhet eller merkevare midlertidig flytter inn i tomme lokaler, alt fra noen få dager til flere uker. Selv om Steen & Strøm i første kvartal 2010 i Danmark for første gang økte omsetningen, vil kjøpesenterkjeden forsøke å utnytte nye konsepter. Det er imidlertid ikke snakk om utleie av film når Blockbuster blir testpilot, men et rendyrket salgskonsept, der spill og film kun kan kjøpes.
– Ledige leieobjekter skaper ingen verdi verken for kundene eller oss. Derfor har vi tenkt på nye måter for å aktivere lokalene. Fra utlandet fant vi inspirasjon i de mange pop up-butikkene, der konseptet er å slå seg ned i et ledig lokale i en avgrenset periode, uttaler salgsdirektør Christian Koldbech i Steen & Strøm Media Partner til Business.dk.
Steen & Strøm har også her hjemme lansert en pop up-butikk. I samarbeid med Coca-Cola light og Costume lanserte Steen & Strøm Magasin i april en pop up-butikk i Nedre Slottsgate 8. Butikk-konseptet er motekolleksjon som setter fokus på gjenbruk.
Business.dk skriver at pop up-butikkene er et fenomen som særlig er kjent fra USA, men som også har vist seg som en suksess i Norge og Sverige. Suksessen er ikke bare for storsentrene, som får kortere avbrekk i husleieinnbetalingene, men også for virksomhetene som flytter inn.
– Jeg er overbevist om at vi vil se flere spennende pop up-konsepter i vår senterportefølje, sier Christian Koldbech.
Steen & Strøm hadde for øvrig en omsetningsvekst i Norge på 2,1 prosent i første halvår fra kjedens 25 kjøpesentre i Norge. Det er en lavere veksttakt enn snittet for de tolv største kjøpesentrene.
Tilsvarende omsetningstall for første halvår i fjor viste en vekst på 3,2 prosent. Det er særlig hus og hjem og spesialbutikker som viser sterkest vekst. I 2009 hadde Steen og Strøm en omsetningsøkning for hele året på 4,5 prosent.
– Det blir krevende å overgå den sterke høsten i fjor. Samtidig ser vi at Europa fremdeles har problemer. Det er heller ikke ventet bedring i arbeidsmarkedet, og dette vil påvirke shoppinglysten. På den positive siden vil rentene være lave, noe som drar i motsatt retning. Oppsummert er vi inne i en god periode for norske kjøpesentre, spesielt sammenlignet med Europa, men vi er forberedt på at det kan komme perioder med svak vekst også her hjemme, sier Sigbjørn Hoem, direktør for kjøpesentre i Steen & Strøm Norge i en pressemelding.