Og barnet heter City Lade
6. mai åpnet hovedetasjen på City Lade, som Coops samlokali-serte virksomhet på Trondheims østside er døpt. På 40.000 kvadratmeter skal Obs! Stormarked og en rekke andre detaljbransjer boltre seg sammen med kontorfolk og bakere. I den tøffe kjøpesenterkonkurransen i trønderhovedstaden flyter det nye senteret på 35 års Coop-tradisjon på Lade.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
På forsommeren ifjor fikk entreprenørselskapet Veidekke oppdraget med å bygge om det store NKL-lageret i Trondheim for Trondos. Samvirkelaget, som er landets nest største og mest lønnsomme, ønsket på denne måten å samlokalisere all detaljhandelsvirksomhet det driver i bydelen Lade.Nå har man kommet et godt skritt videre i prosessen. Ombyggingen er godt i gang, og etablissementet har fått sitt navn, nemlig City Lade. At det ble slik, skyldes at City er et godt innarbeidet navn i Trondheim gjennom kjøpesenteret City Syd, som Coop allerede eier halvparten av.Obs! både i syd og nordPå Lade har Coop hittil drevet handelsvirksomhet såpass adskilt at det har vært naturlig å forflytte seg mellom forretningene med bil. Ved å samle alt gjør kooperasjonen det enklere for seg selv og for kundene.Samlokaliseringen skjer ved at Obs! Stormarked, som til nå har holdt til i sokkeletasjen, flyttes opp i 1. etasje, det vil si til den gamle lagerflaten. Inn hit flytter også Obs! Sport, mens Obs! Bygg inntar sokkeletasjen når den står ferdig rehabilitert. – Trondheim har allerede seks kjøpesentre. Er det grunnlag for flere?– Selv om vi utvider salgsarealet noe, blir ikke dette noe nytt senter. City Lade er først og fremt en samlokalisering av eksisterende virksomhet, som innebærer en omsetning på 800 millioner, parerer markedssjef Jon Magne Elshaug. – Etablert– Hvilke fordeler har Lade som beliggenhet?– Ved siden av å være et etablert handelsområde, Coop har vært der siden 1968, finner man gode parkeringsmuligheter. I tillegg slipper man trafikkproblemene i sentrum. Lade ligger halveksternt tre-fire kilometer fra sentrumskjernen.Selv om dagens Coop-lager befinner seg på Heimdal i sydenden av kommunen, har ikke dette vært noen aktuell beliggenhet for Coop for samlokaliseringen. I milliardsenteret City Syd finnes det allerede en Obs!, noe som gir Coop et stormarked både syd og nordøst for sentrum.– Ikea ligger ikke langt fra Lade. Har det noen betydning?– Det bidrar utvilsomt til at østsiden av byen blir mer attraktiv. – Og kanskje til at City Lade ikke får noen møbelbutikk?– Vi har allerede en møbelavdeling i City Syd, og det holder i den bransjen, uavhengig av City Lades nærhet til Ikea, repliserer Jon Magne Elshaug.Malvik og VerdalTrondheim by har neppe nok mennesker til kjøpesenterarealet som har vokst frem de siste årene. Altså er man avhengig av besøkende fra omlandet som tar seg en bytur for å handle. – På Lade har vi mange kunder fra Malvik, Verdalen og den retningen, bekrefter markedssjefen.Handelmessig er trønderhovedstaden delt i tre, det vil si bykjernen rundt Nidelvens utløp, østsiden med Lade og sydenden med Heimdal. Sistnevnte område fanger opp de som bor i Orkdalen og Gauldalen. Noe annet som fanger opp folk, er Trondheims to bomringer. Vil den ytre være til hinder for City Lade?– Går det slik politikerne har sagt, skal den vekk innen utgangen av 2005. Bomringen omkranser byen fra nord til sør og er således lik for alle kjøpesentrene. De som jevnlig støter på den, tror jeg tar den for gitt. De som ikke er vant til den, er det ikke så godt å si noe om.– Distriktssentrene utenfor Trondheim gjør sitt for å stoppe handelslekkasjen til byen. Vil det by på problemer for City Lade?– Jeg tror ikke det, her er det ikke tale om enten eller, men både og. De lokale sentrene og regionalsentrene som City Lade utfyller hverandre og innebærer ulike typer handel.Trenger flere bransjerDe store regionalsentrene skal først og fremst slå distriktssentrene på bredden i utvalget. Å bare operere med Obs ! og dets rimelige og trauste sortiment ville nok blitt for lite i så måte. City Lade styrker derfor tilbudet og har sikret seg et bredt utvalg av kleskjeder som leietagere. I tillegg skal det leies ut til ulike “småbransjer” som apotek, urmaker, gullsmed og frisør. – Innen flere bransjer kunne vi tenkt oss et større butikkutvalg. Når man har begrenset med areal og skal dekke mange behov, må det imidlertid bli noen begrensninger, fremholder Jon Magne Elshaug. – Har dere ingen utvidelsesmuligheter?– Vi har 5.000 kvadratmeter til innendørs parkering. Disse vil vi kunne ta i bruk til detaljhandel når den nye bydelsplanen blir ferdig. Noe den sannsynligvis er i løpet av året.Pol?Åpningsdatoen for den 22.500 kvadratmeter store hovedetasjen var satt til 6. mai, om alt gikk etter planen. 13.000 kvadratmeter av etasjen blir avsatt til detaljhandel med Coop Obs! Stormarked som den største enheten. Så snart stormarkedet har flyttet inn i den nyoppussede hovedetasjen, starter renoveringen av sokkelen der Obs! Bygg skal inn. Her er ferdigstillelse fastsatt til slutten av september. I østenden av komplekset kommer Goman-bakeriet, Coops eget, fortsatt til å residere.5.000 kvadratmeter av City Lade er reservert for Trondos administrasjon og kontorleietagere. En av dem er Coop Norge som samlet alle sine økonomifunksjoner i Trondheim for noen år siden. Ellers har optimistiske kooperasjonsfolk reservert 800 kvadratmeter for den nye utsalget som Vinmonopolet skal åpne i Trondheim til høsten.– Vi håper det vil komme til oss, vi har fått signaler om at det skal til Lade, tilkjennegir Jon Magne Elshaug. Uansett hvor det nye polutsalget havner, vil det neppe selge karsk.