Malling slår tilbake
Styreformann Peter T. Malling senior i Eiendomshuset Malling & Co skriver et leserbrev etter debatten om søkemeglernes objektivitet.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Sist uke gikk DTZs adm. direktør og partner Anne Bruun-Olsen ut mot objektiviteten til leierådgivningsdelen til Eiendomshuset Malling. Her svarer styreformann Peter T. Malling sr. med et leserbrev:
Vi registrerer at en konkurrent av oss går ut i media for å stille spørsmål ved vår objektivitet, på tross av at oppdragsgiver i den aktuelle saken har vurdert og konkludert med at vi møter kravene til anskaffelsen. Vi ønsker ikke å bidra til en polemikk i bransjemedia med konkurrenter som har en dårlig skjult agenda, men vi bidrar gjerne i en diskusjon om den egentlige problemstillingen; potensielle interessekonflikter og uavhengighet i rådgivningen for tjenestetilbyderne i vår bransje.
Vi tar potensielle interessekonflikter, habilitet og integritet på største alvor. Erfaring har lært oss at interessekonflikter kan oppstå på mange forskjellige plan i forretningslivet. Slik er det også i vår bransje. Leietakerrådgivere som forsøker å koble et pågående søkeoppdrag med et mulig salgsoppdrag fra gårdeieren av bygget det pågår forhandlinger om, er ett eksempel. Enkelte aktørers praksis med å søke å ta seg betalt for sine leietakerrådgivningstjenester fra sin forhandlingsmotpart, gårdeieren det tegnes leieavtale med, er et annet. Bredden i tjenestetilbudet kan bidra til å øke mulighetene for at interessekonflikter kan oppstå. Slik sett vil en aktør som driver med transaksjonsrådgivning og leietakerrådgivning i samme konsern kunne være mer utsatt for at interessekonflikter kan oppstå, enn eksempelvis en aktør som kun driver med utleie. Men også for den rene utleiemegleren kan det oppstå mulige interessekonflikter, eksempelvis når de tre finalist byggene på et søkeprosjekt er representert av samme utleiemegler. Eller for banken som gjør koblinger mellom finansiering og diverse øvrige tjenester den tilbyr. Det ensrettede fokuset på leietakerrådgivning og utleie i samme konsern som en mulig trussel mot rådgiverens objektivitet, blir derfor en for snever tilnærming til dette temaet.
Videre er det vesentlige hva markedet etterspør og hva kundene vil ha. Eiendom er en kompleks bransje som krever sammensatt kompetanse fra mange felt. De store, internasjonale aktørene ser at de ulike kompetansemiljøene utfyller hverandre og tilfører kundene verdi. Vi opplever ikke at kundene etterspør en smal nisjeleverandør, men de ønsker en rådgiver med bred dybdekompetanse på verdikjeden i næringseiendom fordi problemstillingene som dukker opp i prosjektene ofte er sammensatte. Dette forklarer nok også mye av grunnen til hvorfor verdens ledende eiendomsrådgivere også er brede i sine tjenestetilbud (tilbyr ofte utleie, leietakerrådgivning, forvaltning, transaksjoner, verdivurdering og analyse). Hvis kundene til verdens største internasjonale rådgivere som CBRE, Cushman & Wakefield, JLL, Colliers og DTZ hadde sett at deres rådgivere til stadighet var i uløselige interessekonflikter, ville de da fortsatt å kjøpe tjenestene deres?
Temaet har også vært behandlet i vår hjemlige bransjeforening, Forum for Næringsmeglere, der det konkluderes med:
“…Søkemegling har vært et område som i Norge har utviklet seg sterkt de siste 10 årene. Trenden har beveget seg mot det som har vært internasjonal praksis og hvor søkemegling enten er en del av et meglerhus som leverer alle meglertjenester eller spesialiserte søkemeglere. Selskapene som tilbyr denne tjenesten i Norge har parallelt utviklet sin kompetanse og rutiner innenfor dette feltet. Tjenesten er etterspurt i store deler av leiemarkedet. Aktørene er i henhold til konsesjonsbestemmelsene pliktige til å ha skriftlige rutiner for virksomheten, tilsvarende som for salgs- og utleiemegling. I tillegg er det forutsatt at de aktørene som både tilbyr utleiemegling og søkemegling i samme selskap har organisert seg på en hensiktsmessig måte for å ivareta integritet, uavhengighet og seriøsitet. Det forutsettes også at det er transparens og valgfrihet i honorarmodeller for utførte tjenester. Med denne bakgrunn er vi av den oppfatning at det bør være uproblematisk å tilby søkemegling på en seriøs og betryggende måte, herunder også innenfor hensynet til god meglerskikk.”
Som eksemplene over viser er det tilnærmet umulig å innrette seg, enten tjenestemessig eller organisatorisk, på en slik måte at man kan eliminere alle mulige interessekonflikter. Utro tjenere, dårlig forretningsmoral og mangel på integritet finnes dessverre også fra tid til annen i forretningslivet. Slik uønsket praksis har de beste vilkår under hemmelighold og mangel på transparens.
Det sentrale er dermed hvordan aktørene håndterer de potensielle interessekonfliktene som kan oppstå. Tilbyderne lever av kundenes tillit og opptrer som lojale partsrepresentanter for de kundene de representerer. Åpenhet og transparens er dermed sentrale elementer for å bevare objektivitet, habilitet og uavhengighet i rådgivningen. Dette er ikke unikt for eiendomsbransjen, men noe eksempelvis revisorer, banker, meglerhus og advokater også må forholde seg til. Våre leietakerrådgivere er partsrepresentanter og forhandler like målrettet helt uavhengig av hvilken utleiemegler de møter på andre siden av bordet. Og det gjør de fordi de som partsrepresentant for leietaker kun har ett fokus: Den som betaler for tjenesten (leietakeren) skal oppnå et best mulig resultat. Vi lever av kundetilfredshet. Kall det gjerne yrkesstolthet. Å påstå at våre leietakerrådgivere ikke gjør sitt ytterste for å ivareta leietakers interesser helt uavhengig av hvilken gårdeier og utleiemegler man forhandler med, blir å trekke vår forretningsmoral i tvil. Slike insinuasjoner reagerer vi sterkt på. Malling & Co feirer i år 50 års jubileum i bransjen og hadde neppe hatt den nødvendige tillit fra kundene i et slikt tidsspenn om vi ikke hadde tatt dette tema på største alvor. Derfor har vi organisert oss, også med systemer og rutiner, på en slik måte at vi kan håndtere potensielle situasjoner med integritet slik som kjennetegner en ledende profesjonell tjenestetilbyder. Det opplever vi også at kundene våre ser verdien av.