– Vi har i den senere tid sett større interesse fra utenlandske virksomheter i forhold til det norske markedet, og da spesielt innenfor infrastruktur og anlegg, sier partner og medlem av bransjegruppen for bygg, anlegg og eiendom i KPMG, Torbjørn Amundsen.
Les også: – For mye byggefeil
Les også:– ROT-fradrag bør komme i 2015
Billigst
Han forteller at mens aktørene tidligere har kommet fra våre nærområder, hovedsakelig Europa, så ser de nå at store aktører i Asia har begynt å vise interesse.
– I august ble det for eksempel klart at det var det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group, som tidligere hadde levert stålkassen til Hardangerbrua, som var klart lavest på anbudet for bygging av Hålogalandsbroen, sier Amundsen.
Les også: – De store entreprenørene skviser de små
Les også: Bestikker og betaler saksbehandlere
Listen over tilbydere til det aktuelle prosjektet var for øvrig dominert av utenlandske aktører som American Bridge, Bilfinger og MT Højgaard.
– Slik det ser ut nå, vil vel også store deler av Ryfast-prosjektet bli utført av utenlandske entreprenører, sier Amundsen.
Vinner kontrakter
Han forteller at de vet om flere selskaper i Asia som nå har kastet sine øyne på Norge med konkrete planer om å melde seg på i konkurransen om nye prosjekter.
– Ja, vi har vært i dialog med flere selskaper, men vi kan ikke gå i detaljer om hvem de er og hvilke konkrete planer de har, sier Amundsen.
Les også: – Norske lønninger holder kostnadene oppe
Les også: – Tankevekkende prisforskjeller
Les også: Skyhøyt prisnivå i Norge
For de norske aktørene er dette signaler de bør ta på alvor. Ifølge KPMG ble nemlig 12 av 14 store anleggskontrakter hvor utenlandske aktører la inn anbud vunnet av disse.
– Vi regner da ikke Skanska, NCC og Peab som utenlandske, sier Amundsen.
Like god kvalitet
Mange hevder at kvaliteten på utenlandske entreprenører er dårligere enn det vi liker å kalle ”norsk standard”, og ifølge KPMG virker det som om de norske innkjøpere til tider kjenner på en usikkerhet knyttet til kvaliteten.
– Vi ser at flere av de norske aktørene som har kommet langt når det gjelder innkjøp, har fått godt grep på å kontrollere kvaliteten. Vi ser jo også at det i mange tilfeller er snakk om mer eller mindre identiske eller standardiserte produkter, med ubegripelig høy forskjell i pris mellom norske og utenlandske tilbydere, sier Amundsen.
Les også: Flyter over av melk og honning
Les også: Vil ha tiltakspakke
Les også: – Norske entreprenører er for dårlige
Han mener at det er her mer er snakk om at prisene i Norge har vært satt i et marked med svak konkurranse og litt ineffektive løsninger for produksjon og distribusjon.
– Det er nok heller det, enn at kvaliteten på de norske produktene nødvendigvis er så mye høyere, og dermed dyrere, enn de utenlandske, sier han.
Les også: – Tar ikke økonomisk kriminalitet på alvor