Fleksibel møteplass

Vi tror vi løper med lange steg inn i den nye kontorverdenen. Men det er ikke mange som blir med på turen foreløpig. De fleste som jobber på kontor i dag, sitter i gamle lokaler med ganske tradisjonell innredning.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Forestill deg at du kommer på kontoret om morgenen og går inn i et lite myldreområde, henter litt kaffe og småprater med kollegaer, deretter går du til pulten din, kanskje bak en spansk vegg og kommer i gang, så tar du med deg PC’en din og går til et mindre møterom og klekker ut noen løsninger med teamet, før du tar en lunsj i en luftig kantine. Kanskje du tar en tur på trimrommet på slutten av dagen før du drar hjem.

Arealproduktivitet, først og fremstDette er trolig fremtidens kontor. Ikke noe kvantesprang akkurat, men noe annet enn dagens åpne eller halvåpne kontorlandskap eller cellekontorer med tilhørende korridorer. Fremtidens kontor krever bygninger med rom for fleksible innredningsløsninger. Det handler ikke primært om arealeffektivitet, men om arealproduktivitet. Hver og en av oss liker å ha litt god plass og kjenne at selskapet vi jobber i satser på oss. Det gir motivasjon til å bli produktiv, hevder prosjektleder og seniorforsker Morten Hatling ved SINTEF Teknologi og samfunn, som leder prosjektet ”KunneArbeidsplassen” der selskaper som Statoil, Storebrand, Vital, Arbeidstilsynet, NetCom, SINTEF og Trondheim kommune er med. Prosjektet avsluttes i år.NCC Property Development, som har trendstudien ”NCC Future Office Study”, har knyttet bånd til SINTEF-prosjektet. På et NCC-seminar nylig luftet Hatling noen konklusjoner fra sitt prosjekt.

Identitetsskapende– Et selskap som planlegger å flytte til et nytt bygg, opplever at de ansatte ofte gjør motstand. Aldri er det gamle bygget, uansett hvor stygt det er, så bra som da. Men egentlig handler en slik prosess om funksjoner. Kontoret er identitetsskapende. De fleste kontorbrukerne er konservative og vil egentlig bare ha det litt bedre, litt større plass. Statoil bruker i dag ca. 40 kvadratmeter kontorareal pr. ansatt. De har muskler til å prioritere medarbeidernes behov for å gjøre dem mest mulig produktive. Gjennomsnittet for kontorareal pr. ansatt i øvrige oljeselskaper 25 kvadratmeter.

Dulte borti hverandreHatling mener arkitektur kan være en kraft i selskapers endringsprosesser.– Arkitektur må brukes for å skape endring og litt temperatur i organisasjonen. Arkitektur påvirker relasjoner. Man skal ikke plassere folk for tett. På den annen side er det bra at folk kan dulte borti hverandre, det kan være produktivt, og produktivitet er et mål for gode kontorløsninger. Hvis folk i samme selskap sitter i hver sin etasje, kunne de like gjerne sitte i hver sin by. De må ha noen felles møteplasser til daglig.Han karakteriserer cellekontorene som mest velegnet for byråkratier, der kreativitet ikke er like viktig som forutsigbarhet i beslutningene. – Kunnskapsarbeidere frykter støy, de vil ha tilgang på stille rom. Men ofte er døråpningen den mest brukte møteplassen.Hatling har stor tro på trådløs kommunikasjonsteknologi. – Det er fremtiden. Et trådløst kontorareal kan utnyttes langt mer effektivt.

Stadig flere kunnskapsarbeidereMarkedsdirektør Harly Eilertsen i NCC Property Development har lang erfaring i å tilrettelegge kontorløsninger for potensielle leietakere.– Kontoret blir mer og mer en møteplass enn en arbeidsplass. I Skandinavia blir en stadig større del av arbeidstakerne kunnskapsarbeidere. De etterspør arbeidsplasser med fysisk rom for kreativitet og produktivitet. Selskaper som skal ha produktive medarbeidere må legge til rette for en kontorstruktur som gir slike rom. De må investere i sine ansatte og tilpasse kontorkostnadene til deres behov. Arealeffektivitet kommer litt bak i køen. Kontorstrukturen må tilpasses endringene i organisasjonen. I samarbeid med Sintef kan vi nå tilby våre kunder en organisasjonsanalyse og tilpasse de fysiske løsningene. Fokus på de ansatte behovDet er cellekontorer som dominerer norske kontorarbeidsplasser, påpeker Eilertsen. Det vil det etterhvert endre seg. For å utnytte potensialet i det arealet et selskap har til disposisjon i bygningen, må man ha fokus på de ansattes behov for betingelser som gjør dem produktive. Nå trenger folk i økende grad kontorarealer som gir rom for samhandling, uformelle møter og samtaler, samtidig som man skal kunne trekke seg tilbake og fordype seg, uten å bli distrahert av støy. De ansatte vil først og fremst ha et arbeidsmiljø.Eilertsen legger også stor vekt på byggets evne til å reflektere selskapets verdier og brand. Det går både på utforming og beliggenhet. Viktige signaler gir det også om det innredes trimrom og henges opp kunst på veggene. Motiverende interiør, kaller Eilertsen det. ”NCC Future Office Study” blir nå utviklet videre og kommer i ny versjon ut på nyåret.

Powered by Labrador CMS