Får politisk støtte – til høsten?
Det går mot 280 boliger og 60 000 m2 totalt i Harbitzalleen 1-7.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det har vært mange runder siden Møller Eiendom i 2012 kjøpte Harbitzalleen 1-7 på Skøyen. Møller Eiendom og planmyndighetene har diskutert størrelser, og det har vært lansert en rekke alternativer. Men nå kommer byrådet med en innstilling til bystyret basert på et justert forslag.
Og det er å legge til rette for ca 280 boliger, barnehage, forretning, annen offentlig eller privat tjenesteyting, kontor og bevertning (se illustrasjon). Boligbebyggelsen blir i 3–7 etasjer i den vestre vestre delen av planområdet. 4–8 etasjer i den midtre delen. Næringsbebyggelsen i den østre delen har høyder tilsvarende 7-10 kontoretasjer.
Ingen skoleDet ble fremmet tre alternativer, som alle inneholdt mulighet for en skole i det midtre felt. Forslagsstiller sto bak både alternativ 1 og 2. Etter offentlig ettersyn er det blitt klart at det per i dag ikke er aktuelt med skole på eiendommen. Men Møller Eiendoms alternativ 2 er justert opp mot Byplangrep Skøyen, og det er dette alternativet som nå oversendes for politisk behandling.
Og da går det mot til sammen 60 000 kvadratmeter BRA over terrenget, som tilsvarer BRA på 280 prosent. Møller Eiendom arbeider nå med å få leid ut 26 000 kvadratmeter med kontorarealer sammen med Akershus Eiendom. I øst kommer et bygg med kontorer, forretning, tjenesteyting og bevertning og med gesimshøyde på ca. 40 meter, pluss takoppbygg.
Det tilsvarer 10 høye etasjer, men trappes ned til ca. 7 etasjer mot nordvest og sørøst. Hafslunds energisentral mot Hoffsveien og deler av Apothekernes administrasjonsbygg mot Harbitzalléen foreslås bevart.
Torg og gatetunDet åpne arealet mellom disse og bebyggelsen i felt B og C foreslås som allment tilgjengelige torg og gatetun. Plan- og bygningsetaten peker i sin anbefaling på at Fornebubanen vil gi grunnlag for å utvikle Skøyen-området med en høyere tomteutnyttelse i tråd med nylig vedtatt Kommuneplan.
Etaten mener det er riktig å legge den tyngste næringsbebyggelsen mot krysset i øst og trikkelinjen i nord. Det sikres en stor andel boliger, og fordelingen mellom bolig og næring ligger på rundt 50/50. Planforslaget legger også til rette for utadrettet virksomhet mot Harbitzalléen.
Rekkefølgebestemmelser http://www.estatenyheter.no/2015/08/31/ma-punge-ut-for-fornebubanen/ sikrer ifølge planmyndighetene opparbeiding av nødvendige gater og byrom i tilknytning til prosjektet. Det gjør at bidrar med sin «forholdsmessige andel til gjennomføring av stasjon med oppganger for Fornebubanen på Skøyen». Planforslaget vil ifølge etaten bidra til å styrke det overordnete trafikksystemet.
FortettingByrådet mener forslaget er helt i tråd med byrådets politikk å fortette byen rundt kollektivknutepunkter. Det er svært positivt at planforslaget her legger opp til «280 attraktive leiligheter», og ellers at det er en fleksibel regulering med bl.a. barnehage, forretning og kontorer i ett av Oslos mest sentrale kollektivknutepunkt og i sykkelavstand til sentrum.
Byrådet mener videre at planforslaget bidrar til målet om å utvikle Skøyen til et viktig knutepunkt og støtter opp under og vil bidra til å gi økt trafikkgrunnlag for Fornebubanen.Møller Eiendom har utålmodig ventet på et klarsignal for utbyggingen, etter at de i praksis har vært enige med planmyndighetene om en løsning siden desember 2015. Saken skal behandles i byrådsmøtet til torsdag, men eksempelvis byutviklingskomiteen har sitt første møte over sommeren 24. august.
Illustrasjon: LPO Arkitekter/Møller Eiendom