Dyrt ikke på nett

Publisert Sist oppdatert

 – Ja, jeg tror man kan si at Finn.no har blitt et dumpingsted for billige eiendommer, sier daglig leder i Colliers International, Thor Bjørdal. 

Han forteller at årsaken til dette er at de ved salg av dyrere eiendommer vet hvem som er de potensielle kjøperne og at de dermed tilbyr eiendommene til dem direkte. 

– Dette er ikke noen ny trend. Det har vært slik en god stund. Vi legger aldri dyrere prosjekter ut på finn.no, sier Bjørdal. 

Les også: Anbefaler fortsatt bruk av megler

Les også: – Transaksjonsmarkedet tar seg opp

Les også: – Finanskrisen har satt Norge på kartet

Sekundærløsning

Analytiker hos Colliers International, Aleksander Gukild, forteller at kjøpergruppen for de billigere eiendommene er langt større og at det er noe av årsaken til at de legges ut via de offentlige kanalene. 

– Vi har for øyeblikket en eiendom på Finn.no, og det er en eiendom for mellom 10 og 12 millioner kroner. Vi opplever ofte at eierne av de store eiendommene ikke ønsker at de skal legges ut, og det er nok en av årsakene til at de ikke kommer ut i markedet, sier Gukild. 

Han forteller også at man i enkelte tilfeller legger ut eiendommer som man har forsøkt solgt ”off market”, men som man ikke har lykkes med. 

– Finn.no blir da en sekundærløsning, sier Gukild. 

Les også: Stort fall i salgsvolumet

Les også: – Færre store transaksjoner

Eksklusivitet

At de beste objektene holdes unna offentlige markedsføringskanaler bekreftes av Marianne Ellila i NAI FirstPartners. 

– Det er mange transaksjoner man ikke får snakke om verken før eller etter at de er gjennomført. Man må derfor vite hvem som er de potensielle kjøperne, sier Ellila. 

Les også: – Den tradisjonelle megleren er historie

 Les også: Endelig markerte utlendingene seg

Les også: Avkastningen i næringseiendom ikke til forventningene

Dette er i sterk kontrakt til store utleieoppdrag, hvor alt av ledige arealer som regel legges ut. 

– Det er derfor transaksjoner er langt mer komplisert. Man er i større grad nødt til å ha kunnskap om hvem som er i markedet og hvem som er potensielle kjøpere, sier Ellia. 

Noe av årsaken til dette er ifølge Ellia at selgerne ønsker å ligge litt under radaren, samtidig som de tror at de får en bedre deal på denne måten. 

– Om man får en bedre pris kan man selvfølgelig diskutere. Det som er sikkert er at man får en større ro rundt prosessen og det kan være en fordel. Samtidig opplever den potensielle kjøperen at de får en eksklusivitet, sier Ellila. 

Les også: Har passert 5 mrd.

Les også: – Vi har aldri hatt det så travelt

Fire store

Hun forteller at de for øyeblikket jobber med fire større transaksjoner. To av dem er signert, men hun kan foreløpig ikke si verken salgspris eller hvem som er partene i transaksjonen. 

– Vi opplever markedet som sunt. Det er bevegelse og ting løser seg. Vi forventer derfor at det blir bra aktivitet frem mot sommeren. Vi pleier å være litt forsiktige med å spå, men vi tror at volumet blir omtrent som i fjor. Det vil si at det ligger på rundt 20 milliarder til sommeren og rundt 40 milliarder ved årsslutt, sier Ellila. 

Les også: Nå vil selgerne selge til utlendinger

Les også: Her er fasiten for 2013

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS