Beliggenhet er avgjørende
Sentral beliggenhet er helt avgjørende for å skape attraktive kontorarbeidsplasser.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det viser en undersøkelse utført av Norstat for Norwegian Property sommeren/høsten 2009. Eiendomsdirektør Aili Klami i Norwegian Property presenterte konklusjonene på et eiendomsseminar i Oslo torsdag.
Norstat har spurt 500 kontoransatte i norske storbyer om hva de vektlegger når de skal beskrive en attraktiv arbeidsplass. Et viktig funn i undersøkelsen er at de ansatte vil ha kort vei til jobb. 90 prosent setter krav om maksimalt 40 minutter reisevei til kontoret, mens over halvparten synes 15-40 minutter er passende.
God tilgang til offentlig kommunikasjon vurderes som svært viktig. Hele 94 prosent av respondentene i Oslo fremholder dette, 80 prosent totalt i undersøkelsen. 63 prosent ønsker gratis parkering i nærheten av, eller i tilknytning til kontoret.
Det er imidlertid ”bare” 34 prosent av de 500 intervjuobjektene som oppgir at de tar offentlig kommunikasjon til jobben. I Oslo er denne andelen 58 prosent. En av to spurte svarer at de kjører egen bil når de skal til og fra jobb.
Det er også viktig å ha gode servicetilbud i nærheten av kontoret. 70 prosent svarer at de ønsker en matbutikk nær kontorarbeidsplassen sin. Faktorer som ”spisested”, ”barnehage” og ”nærhet til kunder” får alle en score rundt 25-30 prosent. God tilgang til bank og vinmonopol trekkes frem av henholdsvis 20 prosent og 18 prosent.
Norwegian Property tolker funnene i undersøkelsen til at det viktigste for de kontoransatte, er å ha en arbeidsplass med sentral beliggenhet. Den sentrale beliggenheten tilfredsstiller ønsker og behov hos ansatte, gjør at leietakeren blir en del av et cluster, gir prestisje for leietakeren og er attraktivt både i opp- og nedgangstider. Ligger kontorarbeidsplassen sentralt til, er det også lettere å tiltrekke seg nye medarbeidere.
I tillegg medfører sentral beliggenhet mange servicetilbud i nærheten av arbeidsplassen, og det utløser en svært viktig faktor sett fra en utleiers side: betalingsvilje hos leietakeren.
Norwegian Property har stor eksponering i ett sentralt kontorområde: CBD (Aker Brygge/Vika). Hvem flytter så til og fra dette området? Jo:
De som flytter til CBD, er ifølge Norwegian Property kompetansebaserte bedrifter med begrenset arealbehov, bedrifter som ønsker prestisjelokaler og bransjerelaterte virksomheter som ønsker å være tilknyttet sitt relevante cluster. Leietakerne er solide.
De som forlater CBD, er arealkrevende bedrifter, bedrifter med pressede marginer, og bedrifter som ønsker å signalisere en annen profil enn det CBD representerer. I oppgangstider vil gjerne offentlig virksomhet trekke seg ut av CBD.