Beliggenhet er avgjørende

Sentral beliggenhet er helt avgjørende for å skape attraktive kontorarbeidsplasser.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det viser en undersøkelse utført av Norstat for Norwegian Property sommeren/høsten 2009. Eiendomsdirektør Aili Klami i Norwegian Property presenterte konklusjonene på et eiendomsseminar i Oslo torsdag.

Norstat har spurt 500 kontoransatte i norske storbyer om hva de vektlegger når de skal beskrive en attraktiv arbeidsplass. Et viktig funn i undersøkelsen er at de ansatte vil ha kort vei til jobb. 90 prosent setter krav om maksimalt 40 minutter reisevei til kontoret, mens over halvparten synes 15-40 minutter er passende. 

God tilgang til offentlig kommunikasjon vurderes som svært viktig. Hele 94 prosent av respondentene i Oslo fremholder dette, 80 prosent totalt i undersøkelsen. 63 prosent ønsker gratis parkering i nærheten av, eller i tilknytning til kontoret.

Det er imidlertid ”bare” 34 prosent av de 500 intervjuobjektene som oppgir at de tar offentlig kommunikasjon til jobben. I Oslo er denne andelen 58 prosent. En av to spurte svarer at de kjører egen bil når de skal til og fra jobb.

Det er også viktig å ha gode servicetilbud i nærheten av kontoret. 70 prosent svarer at de ønsker en matbutikk nær kontorarbeidsplassen sin. Faktorer som ”spisested”, ”barnehage” og ”nærhet til kunder” får alle en score rundt 25-30 prosent. God tilgang til bank og vinmonopol trekkes frem av henholdsvis 20 prosent og 18 prosent.

Norwegian Property tolker funnene i undersøkelsen til at det viktigste for de kontoransatte, er å ha en arbeidsplass med sentral beliggenhet. Den sentrale beliggenheten tilfredsstiller ønsker og behov hos ansatte, gjør at leietakeren blir en del av et cluster, gir prestisje for leietakeren og er attraktivt både i opp- og nedgangstider. Ligger kontorarbeidsplassen sentralt til, er det også lettere å tiltrekke seg nye medarbeidere.

I tillegg medfører sentral beliggenhet mange servicetilbud i nærheten av arbeidsplassen, og det utløser en svært viktig faktor sett fra en utleiers side: betalingsvilje hos leietakeren.

Norwegian Property har stor eksponering i ett sentralt kontorområde: CBD (Aker Brygge/Vika). Hvem flytter så til og fra dette området? Jo:

De som flytter til CBD, er ifølge Norwegian Property kompetansebaserte bedrifter med begrenset arealbehov, bedrifter som ønsker prestisjelokaler og bransjerelaterte virksomheter som ønsker å være tilknyttet sitt relevante cluster. Leietakerne er solide.

De som forlater CBD, er arealkrevende bedrifter, bedrifter med pressede marginer, og bedrifter som ønsker å signalisere en annen profil enn det CBD representerer. I oppgangstider vil gjerne offentlig virksomhet trekke seg ut av CBD.

 

Powered by Labrador CMS