MILLIARD: Bare bolig- og næringsprosjektet til Norbolig på Marøya er forventet å overstige en milliard kroner.

Her sitter milliardene løst

Fem milliarder kroner er investert i kommunen de siste fem årene, ifølge daglig leder i næringsforeningen. Han tror på ytterligere åtte, ti milliarder i årene som kommer.

Publisert Sist oppdatert

– Egentlig er det ingen grenser for vekstpotensialet her. Norge er det landet i verden med størst havområde, og verdien av havbruket vårt kommer til å tilsvare det vi har fått ut av oljen. Vi er i front på alle felter isjømatnæringen, og nå handler det bare om at det legges til rette for videre vekst, sier Lars Fredrik Mørch som er daglig leder i Namdalskysten næringsforening.

LES OHGSÅ: Gigantiske investeringer i havgapet

Han er også gruppeleder for Ap i Nærøy kommune som blir en del av Nærøysund fra nyttår sammen med Vikna kommune.

– I all hovedsak er matproduksjon fra havet hoveddriveren vår, og vi har en tydelig ambisjon om å bli landets mest foretrukne region for maritim næring. Trøndelag er landets største matfylke og vi omtales som en blågrønn matregion fordi vi også er store på landbruk. Disse næringene vokser i takt med at stadig flere mennesker i verden trenger mat, påpeker han.

LES OGSÅ: Bygger fabrikk til 1,5 milliarder 

Nærøysund kommune ligger 30 mil nord for Trondheim. Her har oppdrettsselskaper som Midt-Norsk Havbruk og Bjørøya  en produksjon på 40.000 tonn laks årlig. Sinkaberg Hansen i samme bransje omsatte i fjor for 2,4 milliarder kroner, og SalmoSea åpnet nylig sitt nye lakseslakteri til 130 millioner. Norbolig har utbyggingsplaner verdt en milliard eller mer, Coop og Thon spytter in nær 300 millioner i et nytt kjøpesenter, og lokale utbyggere er i gang med flere hundre boenheter nærmest i fjæra! Med andre ord – det bygges og investeres på alle kanter.

– Vi har dessuten verdens tredje største brønnbåtrederi her i Norsk Fisketransport. Og Kråkøya ligger der som en potensiell kysthavn med enorme muligheter for næringsetablering. Dette er midt i den norske skipsleia med 30.000 passerende skip i året hvorav halvparten anløper Rørvik, poengterer Mørch.

LES OGSÅ: Coop og Thon bygger nytt senter

– Hva betyr dette for vekst i eiendomsmarkedet?

– Her er det full fart fremover på alle områder, men flaskehalsen er at det kommer for få mennesker hit ut fra behovet. Vi må ha + 1000 nye arbeidsplasser innen 2030 som følge av blant annet planlagt vekst og utvikling. Det reelle behovet som følge av naturlig avgang til pensjon og jobbskifte, er nærmere 2500 ansatte. Disse folkene må bo et sted, og selv om det er bygd flere hundre boliger her de senere årene må vi ha enda flere. Det handler om å tilrettelegge for veksten vi jobber for å realisere, legger han til.

En annen flaksehals som alle i regionen vil gjøre noe med det er den uholdbare standarden på fylkesveien fra Vikna til E6. Derfra kjøres hvert år over 300.000 tonn med fisk på trailere – bare fra fabrikken til Sinkaberg Hansen, ble det i 2018 produsert 46.000 tonn laks som tilsvarer over 2.500 trailere. Med bakgrunn i det store og økende transportbehovet har det i mange år vært snakket om prosjektet Lakseveg Nord. Trøndelag fylkeskommune, flere kommuner og næringsforeninger står samlet bak kravet om en veiopprusting de mener er avgjørende, og ønsker oppstart innen et par, tre år.

LES OGSÅ: Renser opp indre havn

– Vi er utålmodige og vil ha veien inn i NTP så raskt som mulig. Laks sendes herfra til hele verden og da holder det ikke i sjømatnasjonen Norge at de første 15 milene setter resten av turen i fare. Ingen har det så travelt som en død laks, og mange laster må rekke fly fra Gardermoen eller Danskebåten fra Oslo. En trailer som står fast i ei snøfonn blir fort dyrt. Lakseveg Nord er det viktigste infrastrukturtiltaket i vår regions historie, understreker han.

Han mener også veien må kobles på Kråkøya Kysthavn for å gagne fremtidig utvikling, da en havn trenger skikkelig vei for inn og uttransport av varer.

– Vi ønsker svært gjerne næringsetablering der som de naturgitte forholdene legger til rette for. Norge har en uttalt strategi på sjømatvekst, og det er behov for å styrke mer sjøbasert transport med god logistikk. Kråkøya er en av løsningene for utvikling i havbruksnæringen, uten at det skal koste Staten enorme summer, sier Mørch.

LES OGSÅ: Laksemilliardær satser på hotell

– Hvordan er stemningen for å ta mot investorer utenfra regionen?

– Gründere og investorgrupper som ønsker å realisere større investeringer i næring blir veldig positivt mottatt.Det er allerede etablert samarbeidet med flere store aktører, for eksempel er ToBB (Trondheim og Omegn Boligbyggelag) involvert i flere større prosjekter på godt over en halv milliard kroner. Kommunens strategi er å legge til rette for all vekst. En slik offentlig holdning er gull verdt for et uviklingsorientert næringsliv, og vi sier ikke nei til noen selv om vi ønsker lokal tilknytning, sier Lars Fredrik Mørch.

Powered by Labrador CMS